Orde in de wirwar: categoriën voor het indelen van businessdoelen
Een van onze deelnemers in een Mastermindgroep is alvast begonnen met het uitwerken van haar zakelijke doelen voor volgend jaar.Ze bracht een goede vraag naar voren: Er zijn zoveel topics waar aan gewerkt moet worden in mijn bedrijf: hoe kan je het beste de doelen voor je bedrijf indelen?
Misschien ben jij ook zo’n vroege vogel met plannen van jaardoelen: applaus! Het is nooit te vroeg om te beginnen met het stellen van doelen. Of heb je, zoals alle Mastermind- deelnemers, doelen die om de zoveel tijd gehaald worden? Dan is het weer tijd voor een nieuwe planning!
Wat de basis is voor het opstellen van een goed plan, dat hebben we eerder beschreven. Bijvoorbeeld in dit artikel. De korte samenvatting: Er zijn drie duidelijke ingrediënten die nodig zijn voor succes: Een goed gedefinieerd doel, Een brandend verlangen en een duidelijk plan.
Tijd hebben we allemaal evenveel, maar de meeste ondernemers hebben het zacht gezegd nooit óver. Tijds-efficiënt kunnen werken is één goede reden om een strak plan op te stellen. Daarnaast wil je inhoudelijk ook effectief zijn. Keihard de verkeerde kant op rennen is namelijk niet zo efficiënt en nog minder effectief.
Om je op een meer gestructureerde manier te concentreren op het stellen van doelen is het handig om te beseffen dat er verschillende categorieën van doelen zijn.
Ik heb een mooi lijstje voor je gecreëerd, met de meest gebruikte categorieën door deelnemers in onze Mastermindgroepen. Aangevuld met wat items binnen elke categorie:
Financiële doelstellingen:
Inkomsten, uitgaven, winstgevendheid, investeringen, belastingstrategieën, besparen, debiteurenbeheer
Infrastructuurdoelen:
Systemen, processen, software, hardware, enz. die je helpen de administratieve kant van je bedrijf te runnen. Welke tastbare items moet je kopen? Welke processen moet je toevoegen of wijzigen om je bedrijf efficiënter en effectiever te runnen?
Algemene marketing-, PR- en verkoopdoelen:
Aantal klanten, aantal nieuwe klanten, aantal terugkerende klanten; verhoogde mediazichtbaarheid. Aantal potentiële klanten, aantal offertes dat de deur uit gaat.
Internetmarketingdoelen:
Websitebezoekers, social media / likes / volgers, open e-mailmarketing en klikfrequenties, online advertentiestatistieken.
Product- / services-doelen:
Zijn er nieuwe producten of diensten die je volgend jaar aanbiedt? Wanneer wil je ze lanceren? Welk marktaandeel wil je hebben onder je concurrenten? Zijn er producten of diensten die je volgend jaar gaat wijzigen of afschaffen?
Doelstellingen klantenservice:
Is er iets dat je wilt toevoegen of wijzigen om de ervaring van de klant te verbeteren?
Team / personeel / leiderschapsdoelen:
Welke nieuwe teamleden wil je toevoegen, als werknemers of onderaannemers? Op welke manieren kan je de juiste mensen aantrekken? Is er iemand die je moet laten gaan? Moet je wijzigingen aanbrengen in de manier waarop je team zijn werk doet of aan jou rapporteert? Hoe is teamcultuur en moraal? Zijn er teamleden die wat extra mentoring verdienen?
Persoonlijke doelen gerelateerd aan je bedrijf:
Hoeveel uur werk je per week? Hoe wil jij je voelen over je bedrijf? Welke persoonlijke waarden breng je naar voren door je business? Waar zou je meer van willen? Waar minder van? En de grote vraag: WAAROM zit je in deze branche? Wat is je persoonlijke doel?
Tot slot: Wat zou voor jou en je bedrijf het meest geweldige zijn om te realiseren volgend jaar?
Let’s make it happen!