Hoe wij business doen is vanaf nu radicaal veranderd
Ergens eind november afgelopen jaar is de wereld voorgoed veranderd. We kunnen er niet omheen. Zelfs ik niet, terwijl ik meestal de laatste ben die zich iets aantrekt van technische nieuwigheden. Maar dit is echt wat anders!
Ik heb het over Chat GPT.
De hele maand januari is het onderwerp in elk van onze Mastermindgroepen, Ondernemers Intervisie- en Board of Directorsgroepen minstens één keer aan bod gekomen.
Nu ben ik nooit de vlotste als het om technische nieuwigheden gaat, maar dit platform is pas slechts 60 dagen beschikbaar op het web. De kans bestaat dat je het allang hebt onderzocht en getest. Maar het kan ook dat je bent zoals ik, en heb je er nog helemaal geen aandacht aan gegeven! Of weet je niet wat je ermee kan. Daarvoor heb ik dit artikel geschreven. Want één ding drong snel tot me door: deze ontwikkeling gaat de manier waarop we business doen beïnvloeden. Dan kunnen we maar beter weten wat we ermee kunnen!
Wat ik ontdekte in mijn eerste verkenning;
- Deze tool schrijft in één minuut een betere pitch dan je zelf in vele uren hebt kunnen bedenken
- Je kunt teksten laten genereren voor je website of social-mediaberichten
- Het beantwoordt de meest gekke vragen
- Je moet wel de juiste vragen stellen om goede teksten terug te krijgen.
- ‘Hij’ is nog om de haverklap overbelast
Nu dacht ik natuurlijk snel te zijn en dit hele artikel te laten schrijven door ChatGPT, maar dat werd toch niet zoals ik het hebben wilde. eEn beetje teleurstellend vond ik dat wel. Blijkbaar stelde ik nét niet de juiste vragen. Het stellen van de juiste vragen is waarschijnlijk de belangrijkste vaardigheid om goed met deze AI om te gaan. Sowieso is dit een belangrijke factor voor succes. Enige tijd terug schreef ik dit artikel hierover.
Het is dus echt waar, dit artikel is geheel van mijn hand, maar wél met een klein beetje hulp van mijn nieuwe vriend GPT.
De radicale veranderingen die ondernemers te wachten staan
Wat is de impact van ChatGPT voor ons als relatief kleine ondernemers? Wat merken we er op korte termijn van? Ik vroeg dat ook aan de chatbot. Helaas heeft die bepaald niet mijn schrijfstijl en ben ik (nog) niet laaiend enthousiast over de output. Maar duidelijk is dat dit in een razendsnelle ontwikkeling is, dus dat zal binnen de kortste keren veel beter worden.
Er zijn een aantal radicale veranderingen die ondernemers op korte termijn kunnen verwachten en die vrij gemakkelijk toegepast kunnen worden als gevolg van het gebruik van ChatGPT, zoals:
- Automatisering van taken: Het kan worden gebruikt om taken te automatiseren die voorheen door mensen werden uitgevoerd, zoals het genereren van teksten, het analyseren van data, het beantwoorden van klantenvragen of het creëren van rapporten. Dit kan leiden tot een afname van de vraag naar bepaalde diensten en kan een bedreiging vormen voor bedrijven die zich richten op deze diensten.
- Verbetering van efficiëntie: ChatGPT kan worden gebruikt om bedrijfsprocessen efficiënter te laten verlopen, waardoor kosten kunnen worden verminderd en de winstgevendheid kan worden verhoogd.
- Verbetering van de klantenservice: De tool kan worden gebruikt om chatbots te maken die klanten kunnen helpen met hun vragen. Persoonlijk vind ik als klant zo’n chatbot echt he-le-maal niks! Maar doordat de bots blijvend ‘gevoed’ worden, zal de kwaliteit enorm toenemen. Hierdoor kan de klantenservice worden verbeterd en kan het bedrijf meer klanten aantrekken.
- Verbetering van de besluitvorming: ChatGPT kan worden ingezet om grote hoeveelheden data te analyseren en om inzichten te krijgen in trends en patroon die anders moeilijk zouden zijn op te sporen. Hierdoor kan de besluitvorming worden verbeterd en kunnen bedrijven sneller inspelen op veranderingen in de markt en beter anticiperen op de wensen van klanten..
- Verminderde werkgelegenheid: het automatiseren van taken kan leiden tot een afname van de werkgelegenheid, omdat er minder mensen nodig zijn om bepaalde taken uit te voeren. – Dit kan je ook als kostenbesparing zien, het is maar net hoe je het bekijkt.
Kansen en bedreigingen
Het beschikbaar komen van deze AI tool kan als een bedreiging worden ervaren voor je bedrijf. (Je zult maar copywriter zijn!)
Ook kan het gebruik van AI leiden tot een toename van de concurrentie, omdat steeds meer bedrijven AI gebruiken. Dit kan moeilijk zijn voor bedrijven die niet over de middelen beschikken om deze tools in te zetten.
Maar er zijn ook kansen voor kleine ondernemers met dienstverlenende beroepen. Een kans is natuurlijk innovatie: AI kan je helpen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die je klanten aanspreken en die je kunt gebruiken om je bedrijf te differentiëren van je concurrenten. Bij iedere stap is het de kunst om de juiste vraag aan mister GPT te stellen.
Wat kan je ermee als kleine ondernemer of ZZP-er?
Even heel praktisch, wat moet je ermee als je maar een klein bedrijf hebt? Als eenmanszaak, ZZP-er of als bedrijf met een heel klein team is Chat GPT ook goed in te zetten:
- Generatie van content: je kunt de chat-tool gebruiken om automatisch teksten te genereren voor je website of social media berichten. Dit kan je helpen om snel en efficiënt content te creëren zonder dat je veel tijd hoeft te besteden aan het schrijven en nadenken over de teksten.
- Generatie van rapporten ten behoeve van klanten: Je kunt het gebruiken om automatisch rapporten te genereren voor je cliënten over specifieke onderwerpen, zoals hun bedrijfsresultaten of hun markt. Dit kan je helpen om sneller en efficiënter rapporten te maken, zonder dat je veel tijd hoeft te besteden aan het schrijven van teksten.
- Het genereren van rapporten voor eigen efficiëntie: Je kunt ChatGPT gebruiken om automatisch rapporten te genereren die je kunt gebruiken voor je bedrijfsadministratie of voor interne analyse.
- Het genereren van scripts: Je kunt hetgebruiken om scripts te genereren voor video's of presentaties waarmee je jezelf kunt presenteren op verschillende platforms, aan je netwerk of je klanten.
- Onderzoek: Je kunt ChatGPT gebruiken om snel en efficiënt onderzoek te doen naar specifieke onderwerpen die relevant zijn voor je cliënten. Dit kan je helpen om sneller en dieper in te gaan op specifieke onderwerpen tijdens gesprekken met cliënten
- Genereren van suggesties: Je kunt het ook gebruiken om suggesties te genereren voor je cliënten
De waarde van werkelijke intelligentie versus AI
Als echte ondernemers zetten we elke bedreiging bij voorkeur om in een kans. Ook al heeft deze ontwikkeling onomkeerbaar invloed op je bedrijfsvoering en heeft het mogelijk consequenties voor je verdienmodel, met het ondernemersbloed dat in je stroomt ben je in staat om je aan te passen aan het nieuwe ‘tijdperk’.
Misschien ten overvloede vermeld ik hier graag alvast dat dit geen promo praatje is voor alle AI ontwikkelingen, want er zijn inmiddels ook al behoorlijk zorgwekkende toepassingen die onze privacy, onze gezondheid, onze veiligheid en de hele mensheid -op zijn zachtst gezegd- niet ten goede komen. Met het ontwikkelen en gebruiken van AI komt een grote verantwoordelijkheid. Ik heb bijvoorbeeld al gehoord over zelfsturende kogels, dodelijke nanopartikel toepassingen (microscopisch klein en multi-inzetbaar) en griezelige brein-computer chips en andere enge uitvindingen. Daar gaat het in dit artikel dus niét over.
De vooruitgang van de wél ondersteunende A.I. kan naar mijn mening de waarde van werkelijk intelligente mensen juist verhogen. Nu mensen zo gemakkelijk toegang hebben tot zoveel intelligentie, hoeven ze niet meer zoveel te leren, want ze weten dat ze er heel gemakkelijk toegang toe hebben.
Doordat A.I. in staat is om het denkwerk van de meerderheid van de beroepsbevolking over te nemen, zal het zelf denken voor mensen een soort ‘sporten’ worden, dat je in je vrije tijd moet beoefenen. Net als met sporten heeft niet iedereen zin om naar de sportschool te gaan. Laat staan dat de workout te vergelijken is met het échte werk. Zo wordt een wereld gecreëerd waarin werkelijke MENSELIJKE intelligentie en vaardigheid op een ongekende hoogte worden gewaardeerd. Ik denk dat ECHTE menselijke diensten en producten de eerste keuze zullen worden boven A.I. geproduceerde producten en diensten. En jouw creativiteit zal de onderscheidende factor zijn voor mensen, omdat we niet veel meer NODIG zullen hebben van een echte mens. A.I. kan het immers ook gewoon voor ons doen.
Ondernemen in een veranderende markt
Hoe blijf je onderscheidend? Ondernemen in een veranderende markt vraagt enorme creativiteit, innovatie en denkvermogen. Tot op zekere hoogte kan je dat zelfstandig voor elkaar krijgen, met bv een beetje hulp van Chat GPT, maar veel sterker ben je met een MASTERMINDGROEP die met je meedenkt en waarin je jouw plannen, strategieën en creatieve ideeën naar een hoger niveau tilt dat je ooit zelfstandig zou kunnen evenaren.
Onze Mastermind en Intervisieprogramma’s zijn er op gericht om je effectief te ondersteunen bij de diverse vraagstukken die ontstaan tijdens het opbouwen van je bedrijf.
Wij houden ervan om jouw bedrijf en jou als ondernemer te zien groeien.
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen begeleiden bij jouw groei?
Maak hier even een afspraak met me, voor een vrijblijvend en zeker ook inspirerend kennismakingsgesprek.
Momentum Mastermind staat voor resultaatgerichte, inspirerende en inzichtgevende Mastermind en intervisieprogramma’s. Voor meer succes, versnelde groei en meer winst. Sluit je aan bij Momentum Mastermind en til je bedrijf naar het volgende niveau!