fbpx
  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Zo zorg jij voor een succesvolle webshop

Zo zorg jij voor een succesvolle webshop

augustus 6, 2021

Essentiele tips voor een succesvolle webshop

Het afgelopen jaar is het aantal webwinkels van startende- en bestaande ondernemingen in Nederland flink toegenomen en consumenten kopen meer dan ooit online.

Er kwamen in het eerste kwartaal van 2021 vooral veel webwinkels bij die kleding, voedsel of huis- en tuinartikelen verkochten. Toch is het beginnen van een webshop absoluut geen garantie voor succes!

Wil jij beginnen met het bouwen van een webshop maar heb je geen idee waar je allemaal aan moet denken? Of ben je al een webshop ondernemer, alleen behaal je niet de gewenste resultaten? Terwijl je onwijs hard hebt gewerkt  aan je webshop of hier al veel geld aan uit hebt gegeven? 


Om je te kunnen helpen bij het starten- en boosten van jouw webshop zijn we in gesprek gegaan met De Webshopcoach: Shanice Tan. Shanice weet alles over het bouwen van websites en webshops en heeft al vele klanten begeleid bij het bouwen van sucesvolle webshops. Ze deelt met ons de belangrijkste zaken, van de basis tot design en marketing.

WEBSITE VS WEBSHOP
Heb je al een website en vraag je je af of een webshop voor jou toegevoegde waarde kan hebben? Kijk dan eens naar de verschillen tussen een website en webshop.
Een webshop is dynamisch: er zit veel meer beweging in en heeft veel potentieel in vergelijking met een ‘gewone’ website. Een website is vaak iets statischer. Je kunt bij een webshop eenvoudiger kiezen voor:

  • Producten of sales uitlichten met ene mooie banner
  • Productenslider
  • Artikelen en blogs schrijven over een bepaald product
  • Klanten vragen om reviews achter te laten over een bepaald product
  • Klanten vragen om te promoten (eventueel affiliate)

 

Een webshop kun je zien als het draaien van een fysieke winkel.

Online veel meer bereik, maar ook veel meer concurrentie.
Online goed zichtbaar zijn is lastiger dan een fysieke winkel.

ZORG VOOR EEN GOEDE BASIS
Een goede basis zorgt voor een goede start! Naast een goede techniek en SEO (zoekmachine optimalisatie) is het belangrijk om vanaf het begin na te denken over het design en de marketing.

Om hier goed mee aan de slag te kunnen gaan is het belangrijk jouw doelgroep te bepalen.
Wat is jouw doelgroep precies?  Je sluit niemand buiten, maar het maakt het adverteren makkelijker. Afhankelijk van jouw doelgroep bepaal je ook het design. Een lelijk design zal klanten doen afhaken; klanten zijn visueel ingesteld.

Dan denk je wellicht: dat klinkt eenvoudig, maar het daadwerkelijk laten bouwen van een webshop is slechts stap 1. Het omzetten van bezoekers naar klanten is een andere stap; waar veel werk in gaat zitten.

START ZELF MET HET BOUWEN
Naast het laten bouwen van een webshop kun je ook overwegen zelf te starten en al dan niet een coach zoals Shanice in de arm te nemen. Je hoeft geen technische achtergrond te hebben. Het is eigenlijk heel makkelijk gemaakt, zegt Shanice :-). Als je voor het eerst begint met een webshop is het voor jou natuurlijk nieuw en komt er een hoop op je af. Wellicht raak je overweldigd van de vele opties waar je rekening mee moet houden. Maar met de wil en de rust om het onder de knie te krijgen, is het prima te doen. 
 
Vroeger bouwde Shanice websites met codes en programmeerwerk maar dat is tegenwoordig niet meer nodig. Nu is het eigenlijk meer een invul puzzeltje geworden en doorloop je de stappen. Je kunt heel je website bouwen zonder kennis te hebben van programmeren.

 

CHECKLIST
Waar je aan moet denken hebben we voor je op een rijtje gezet:

– Domeinnaam aanschaffen
– Hosting

Hier moet je de juiste hostingpartij kiezen: wordpress website = wordpress hosting. Goede beveiliging en goede reviews en snel zijn. De Hosting is first line of devence bij een eventuele hack.
– Thema
Er zijn bepaalde thema’s waarmee je als starter kunt beginnen. Maak een structuur die jij wilt gebruiken en maak een schets voor jezelf wat je wilt. Kijk naar voorbeelden op internet.
Voeg niet alles toe op je site; houd eenvoud en eenduidigheid in verschillende pagina’s herkenning.
– Instellingen
Belangrijk zijn je instellingen; belastingen (btw rekeningen; hoeveel btw?), verzendkosten (alleen NL? vaste prijs? Brievenbus pakket? Hele wereld). Verder kijk je naar voorraden, welke e-mails worden verzonden als klanten iets hebben aangeschaft
– Koppeling betaalplatform
Meld je aan voor bijv Mollie en maak een koppeling. Deze derderpartij neemt het hele betalingsproces uit handen. Hiermee kun je klanten laten betalen met IDeal. Voor betalingen met creditcard, Klarna en Paypal wordt je website eerst gecontroleerd wel/niet goedgekeurd.

Duizelt alle bovenstaande informatie je al? Wees geduldig en uiteraard kun je altijd de hulp inschakelen van Shanice.

Onzekerheden breng je over naar je business. Jouw bedrijf groeit niet sneller, dan jij als persoon groeit! Eerst je mindset goed hebben, dan groeien en resultaten boeken!

Als jij persoonlijk niet kunt groeien, dan zal je business ook niet groeien.
(Tip: als je onzeker bent over je kwaliteiten als web(shop)bouwer of andere bijkomstigheden in je onderneming waar je geen energie van krijgt, dan is de beste manier om van die onzekerheid af te komen: het gewoon lekker uitbesteden).

 

MARKETING

Om bezoekers om te zetten naar klanten is naast het design het belangrijk om content te creëren op je site. Wat kan je doen aan je Marketing en ben je bereid om te adverteren? Heb je budget?

E-mail marketing is 1 van je krachtigste advertentie middelen die je hebt.
Implementeer dit gelijk in je webshop door een lijst op te bouwen.
Bijvoorbeeld: “Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting”

Wanneer je gaat groeien kun je deze opgebouwde lijst ’targeten’, want dat is een manier om mensen die al op je site zijn geweest opnieuw op je website te krijgen.
Ook kun je een e-mail sturen over een nieuw product of acties.

Kijk daarnaast wat je kunt doen op de langere termijn. Kijk naar wat er bij jou past als persoon. Een blogbank, Social Media, Blogs etc.

(Nog een tip van ons: KIES er één of een paar die voor jou werken. Verlies je niet in veel te veel van het goede.)


GOOGLE + FACEBOOK ADVERTENTIES

Voor adverteren heb je een lange adem nodig. Je adverteert niet enkel een weekje en het loopt storm. Dit is een investering voor langere termijn.

Beginnende webshop ondernemers willen vaak eerst organisch groeien; zelf zorgen voor bezoekers aan je website; zonder zelf een euro aan advertenties uit te geven. Dit kan ook, al gaat het behoorlijk wat trager.

Google beloont dynamische content. Hoe vaker jij je content wisselt en toevoegt op jouw site, hoe hoger je wordt geranked op Google en hoe hoger je komt in de zoekmachines.

BLOG
Om structureel bezoekers naar je website/webshop te krijgen is bloggen heel belangrijk.

1 blog per week (of 1 per twee weken of 1 per maand als vaker niet voor je werkt).

Als je niet weet waarover je moet bloggen:

Kijk naar de vragen die je krijgt van klanten en blog daarover; over jouw meest gestelde vragen maak je blogs. Klanten zoeken op die vragen en vinden jou dan daarin.

Acties moeten comfortabel genoeg zijn, maar niet comfortabel genoeg dat je in je comfortzone blijft zitten.

HIGH END PRODUCT
Kijk naar de mogelijkheid voor een High End product. De prijs heeft ook invloed op de beeldvorming van klant voor de waarde.
Het scheelt veel of je 20 producten moet verkopen of 2 of zelfs 1 voor dezelfde omzet.

HAAL JE NIET DE RESULTATEN DIE JE WENST?
Als je al een webshop hebt en je haalt niet de resultaten die je wilt halen, wat moet je dan doen?
Er kunnen veel verschillende dingen aan de hand zijn en de oplossing is afhankelijk en persoonlijk per webshop.

Kun jij de hulp gebruiken van Shanice? Meld je dan aan voor de Webshop Scan of Masterclass. Tijdens de Webshop scan schrijft Shanice alle punten op die haar opvallen; kijkt naar design en techniek en wat je kunt verbeteren aan jouw webshop, om dit vervolgens tijdens een 2 uur durende sessie met elkaar aan te pakken!

Zo kom je in contact met Shanice:
Plan dan een vrijblijvend gesprek via: https://dewebshopcoach.nl

Zit je nog niet in een mastermindgroep?
Wil je je ondernemersvaardigheden verder ontwikkelen, je bedrijf laten groeien, je niet meer alleen voelen als ondernemer en een goede peergroep om je heen die je kunt raadplegen voor allerlei vraagstukken waar je tegenaanloopt in je bedrijf: Voel je welkom voor een kennismakingsgesprek met ons. Deze plan je met deze LINK

 

 

Meer inspiratie & tips voor jouw succes!

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

Ontdek jouw grootste growthblockers

Ontdek jouw grootste growthblockers

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Marja Dettmer


Marja Dettmer is mede-oprichter van MKB Mastermind, een gerespecteerde organisatie die effectieve ontwikkelingsprogramma's biedt voor ambitieuze ondernemers. Met haar no-nonsense aanpak, persoonlijke betrokkenheid en scherpe strategische inzichten, heeft Marja al talloze ondernemers begeleid naar duurzaam succes.

Marja's jarenlange ervaring als ondernemer en mentor, gecombineerd met haar passie voor persoonlijke groei, maken haar tot een gerespecteerd expert op het gebied van ondernemerschap. Haar motto "Whatever it takes" weerspiegelt Marja's onophoudelijke drive om het optimale uit elk bedrijf en elke ondernemer naar boven te halen.

 

Marja combineert de mentaliteit van een topsporter met de strategische blik van een doorgewinterde ondernemer. Haar no-nonsense aanpak, gecombineerd met een warm en empathisch leiderschap, stelt ondernemers in staat om door te breken naar de volgende fase van groei. Als mede-oprichter van MKB Mastermind, is Marja uitgegroeid tot een gewaardeerd expert in de ondernemerswereld. Haar expertise, passie en toewijding maken haar tot de ideale mentor voor elke ambitieuze ondernemer die de volgende stap wil zetten. Blijf op de hoogte van Marja's inzichten en tips voor ondernemers door haar publicaties te volgen op de MKB Mastermind website. Zo dragen we graag bij aan de realisatie van jouw ondernemersdoelen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>