Ondernemers die het juiste doen op het verkeerde moment
Mastermind deelnemers hebben het vast wel eens gezien: een deelnemer die consequent geen vooruitgang boekt met zijn plannen. Ze lijken druk, druk, druk … maar ze bereiken hun doelen niet.
Onlangs deelde een deelnemer (laten we hem Mike noemen) tijdens een Mastermind-bijeenkomst met ons hoe hij een aantal super toffe afbeeldingen voor zijn Facebook-pagina had gemaakt. Mike was een hele dag bezig geweest om de juiste stockfoto’s te vinden en deze vervolgens aan te passen met zijn goed gemaakte tekst. Dit was volgens zijn planning een taak die moest worden uitgevoerd en hij is hier ook nog eens ontzettend goed in.
Ondertussen vergat Mike zijn grotere visie, die is om meer ‘sprekersgigs’ te krijgen zodat hij zijn database verder kan opbouwen waarmee hij zijn dagworkshops kan vullen. Het probleem dat hij zijn groepen niet goed gevuld kreeg, bleef al een tijd dringen, en zijn omzet liep ook nog steeds terug.
Als Mike dit maar één keer zo had gedaan, zou het een klein probleempje zijn. Maar Mike had dit in de loop van een jaar meerdere keren zo gedaan en dit patroon werd duidelijk zichtbaar.
Â
Wat gebeurt er als een ondernemer dit doet?
Verschillende factoren kunnen een rol spelen:
Zelf-sabotage (om een aantal psychologische redenen), geen duidelijkheid over het werkelijke doel, niet langer achter het doel staan, afleidingen, enzovoort. En laten we deze reden ook niet over het hoofd zien; oververmoeidheid: dan kunnen de taken die je toch al meer energie kostten onoverkomelijke obstakels vormen.
Maar dat is niet alles.
Er is nóg een vaak voorkomende en net zo vaak over het hoofd geziene reden die we je graag ter overweging meegeven;
Â
De Succesbubbel
We hebben allemaal dingen die we goed doen, waar we ons competent in voelen. Wil je weten wat dat voor jou is? Sluit dan even je ogen en noem vijf dingen die je echt heel goed doet.
Als je klaar bent, vraag dan aan jezelf: hoe voelde het toen je aan die vijf dingen dacht? We hebben het vermoeden dat het helemaal geweldig voelde! Logisch, want dit zijn vijf dingen die je probleemloos en foutloos kunt uitvoeren. Ze zijn niet persé moeiteloos, maar je zelfvertrouwen dat je deze taken voor elkaar krijgt is extreem hoog en je weet dat je deze vaardigheden met gemak en heel effectief kunt inzetten.
Dat is op zich een goede zaak, maar …
Zijn dit de juiste dingen om NU te doen, om je doelen te bereiken? Bent JIJ de juiste persoon om deze taken uit te voeren?
Alleen omdat je het kunt, betekent niet dat je ze zou moeten doen.
Mike deed de juiste taak, op het verkeerde moment. Hij deed het omdat hij zich ontzettend comfortabel voelt bij het maken van grafische afbeeldingen en niet zo comfortabel met in het proberen te boeken van optredens.
Mike bleef in zijn succesballon zitten, waar hij zich zelfverzekerd en competent voelde. Hij gebruikte het excuus dat de grafische afbeeldingen moesten worden gemaakt als zijn reden om daaraan te werken. Terwijl hij de belangrijkere en strategische taak liet liggen.
Een slimmere actie zou zijn geweest om het grafische werk aan iemand anders uit te besteden en zijn tijd te besteden aan het zoeken naar opdrachten, het maken van voorstellen en het zoeken van contact met oude(re) klanten en daarbij naar nieuwe mogelijkheden te vragen.
Â
Wat doe je als deelnemers van een Mastermindgroep in hun succesbubbel blijven?
Vijf dingen:
- Laat deze deelnemer weten wat hij doet; benoem specifieke voorbeelden.
- Vraag hem wat het hem kostte om de juiste taak op het verkeerde moment uit te voeren.
- Vraag hem of dit een patroon in zijn leven is.
- Vraag hem of hij de juiste persoon is om die taak uit te voeren. Kan hij het aan iemand anders delegeren zodat hij zich kan concentreren op meer strategische taken – taken die alleen hij kan doen?
- Help structureren: Vraag hem om een actieplan te maken voor de volgende drie taken die moeten worden voltooid. Vraag hem om zich te beperken tot alléén die drie taken, zodat hij zijn grote doel kan bereiken. Laat hem alleen de volgende drie taken selecteren, zodat hij gedwongen wordt prioriteiten te stellen en zich te focussen.
Het ontstijgen van onze succesbubbels, vereist persoonlijke groei. We moeten onze gewoontes, ons denken en onze patronen veranderen, zodat we onze gewenste uitkomsten kunnen bereiken. Die zijn er op gericht dat je bedrijf wordt zoals je dat voor ogen hebt.
Het is dan ook van grote waarde als anderen je attenderen op gedrag dat niet bijdraagt aan het bereiken hiervan. Dat is tenslotte waar Mastermindgroepen voor zijn!
Wil je ook je gewenste uitkomsten bereiken?
En wil je net als Mike voorkomen dat je, zonder het door te hebben, te lang de écht van belang zijnde taken laat liggen? Vind je het ook prettig om met anderen mee te kijken en te leren van hoe zij het aanpakken?
Dan is dit het moment om in actie te komen. Wij hebben binnenkort weer mogelijkheden om ondernemers op te nemen in onze Mastermindgroepen. Als je als ondernemer klaar bent om door te groeien naar het volgende niveau, plan dan een kennismakingsgesprek: