Business is a thinking game
NADENKEN! In onze Mastermind groepen zien we hoe lastig het kan zijn voor mensen, en in ons geval uiteraard voor ondernemers, om echt tot de kern te komen van een probleem.
Stefan Dettmer verzorgde onlangs een workshop rondom dit thema.
Hij liet ons zien dat je een probleem pas echt oplost door naar de echte oorzaak te gaan, en geen genoegen te nemen met het eerste of tweede wat ons brein ons voorschotelt.
Ons door de evolutie gevormde brein heeft de behoefte om snel weer in een staat van veiligheid terug te komen. Dat is op zich een gezond mechanisme. Maar in onze complexe wereld schiet dat tekort.
Het gevaar van deze neiging:
We gaan te snel aan de slag om een oplossing te vinden, terwijl we het probleem nog niet écht te pakken hebben.
Lees hieronder verder hoe je ot de kern komt
Een MASTERMIND sessie is een ’thinking game’ voor MKB Ondernemers
Voorbeeld
Je vraagt je bijvoorbeeld af;
Waarom is onze omzet niet twee keer zo hoog?
Met die vraag kan je gaan analyseren en met veel verschillende antwoorden komen.
Enkele van de mogelijkheden:
1. We hebben niet genoeg klanten
2. Ons salesteam is niet groot genoeg
3. We hebben niet genoeg focus op marketing en sales
4. We hebben te veel concurrenten
5. Ons product is te duur in vergelijking met het aanbod van de concurrentie
6. De vraag naar onze dienst is afgenomen
… en zo gaf Stefan ons meer dan 22 mogelijke oorzaken..
Echter, dit zijn allemaal GEEN oorzaken:
Het zijn symptomen!
De moraal van deze workshop is even logisch als moeilijk:
Vind eerst het échte obstakel, voordat je hard aan de slag gaat om een oplossing te zoeken voor een symptoom.
Knoop hem in je zakdoek. Dit blijft relevant zolang je onderneemt… je gaat het nog vaak nodig hebben (en vergeten) 😉
Wat is de wortel van het probleem?
Dat is voor ieder bedrijf uiteraard anders. Om dieper tot de kern te komen moeten we dieper nadenken.
Vragen van deze strekking brengen je dichter bij de wortel van het probleem:
“Waarom ben ik nog niet waar ik wil zijn?”
“Hoe komt het dat dit een probleem is geworden?”
“Wat heeft ons tegengehouden om dit eerder op te lossen?”
“Wat zou ik vandaag kunnen doen om het probleem op te lossen? “
Wanneer je dit helder hebt zijn we een stuk wijzer en kunnen we antwoord geven op;
“Wat is de ECHTE VRAAG?”
Zoals aangegeven; het is écht niet makkelijk om op deze manier na te denken. En het is wél van doorslaggevend belang voor groei, succes en winst!
Ben je toe aan de volgende stap met jouw bedrijf?
Als ondernemer ‘denken’ we over het algemeen dat we alles zelf moeten doen maar vergeten dat je overal specialisten voor hebt. Dat is eigenlijk best gek.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je beslist dat je een tandartspraktijk begint en je gaat bij ’trial and error’ mensen behandelen, boren en vullen tot je het vak hebt geleerd…… (Ieuww, dat gaat pijn doen!)
Toch denken we als ondernemer dat we alles zelf moeten proberen, net zolang tot het lukt… * NIET HANDIG.
Wil je jouw omzet écht verdubbelen?
Wil je jouw ondernemerskwaliteiten in brede zin versterken om meer succes, groei en winst te realiseren met je bedrijf?
Laten we eens sparren hoe we jou daarbij kunnen ondersteunen.
Plan nu hier een vrijblijvend Strategie gesprek in, waarin we helemaal inzoomen op jou en jouw bedrijf. Zo kunnen we samen een goede inschatting maken welk van onze jaarprogramma’s het best bij jou aansluit.