Als CEO is het jouw taak om 'de visie te bepalen' maar wat houdt dat eigenlijk in?
Is het de taak van elke ondernemer als visionair in het bedrijf om tastbare resultaten te produceren, of is het voldoende dat je alleen maar ideeën en visies overbrengt? Met andere woorden, moet je jezelf richten op het omzetten van jouw ideeën in concrete acties, of is je belangrijkste bijdrage het creëren van visies en het inspireren van anderen om deze te realiseren?
Gun je bedrijf een betrouwbare landkaart
Voor je denkt; dit is alleen voor de grotere bedrijven; blijf lezen! Een visie voor je bedrijf is als een betrouwbare landkaart voor de ontdekkingsreiziger. Het biedt richting en oriëntatie, vooral ook in de vroege fases van je onderneming. Net zoals een landkaart de ontdekkingsreiziger begeleidt bij het verkennen van onbekende gebieden, stelt een heldere visie je in staat om met vertrouwen en doelgerichtheid te navigeren in het dynamische landschap van de zakenwereld.
Wij geloven sterk in de samenwerking met je team. Medewerkers zullen zich meer betrokken voelen bij de veranderingen als ze hebben bijgedragen aan het creëren van de visie/missie/roadmap of hoe je het ook wilt noemen. Een visie/missieverklaring die achter gesloten deuren wordt gecreëerd, betekent niet veel voor je team en inspireert niet om op hun best te presteren. Daarom is het verstandiger om de meer tijdrovende route te kiezen en medewerkers te betrekken bij het opstellen van de visie. Dit zal op de lange termijn vruchten afwerpen. Mensen willen zich graag gehoord voelen en bijdragen aan iets betekenisvols.
Dat dit ook geldt als je in je eentje bent in je bedrijf, zal duidelijk zijn. Je maakt een dergelijk script niet om het in de kast te leggen en te vergeten. Toch gebeurt dit heel vaak. Zonde van het werk! Juist als je nog in je eentje de meeste taken moet uitvoeren, vergeet je gaandeweg waarvoor je het deed. Laat het je niet gebeuren en maak er een mooi document van dat je trots maakt en zichtbaar kunt etaleren als dagelijkse reminder
Het bepalen van een visie voor je bedrijf
In de basis komt dit neer op 5 dingen:
- Voorspel de toekomst...nauwkeurig. Welke veranderingen, positief of negatief, liggen op de loer? Wat denk je dat er gaat gebeuren, of wat gebeurt er al, waar het bedrijf nog niet volledig op voorbereid is?
- Laat zien welke veranderingen er moeten plaatsvinden. Met het oog op de naderende en veranderende toekomst, welke veranderingen moet je bedrijf maken in de klantenmix, productmix, marketingstrategie, merkpositionering, teamstructuur, etc.?
- Maak een duidelijke klantencase. Waarom is dit goed voor de klant? Waarom zullen ze enthousiast zijn over deze verandering?
- Maak een duidelijke businesscase. Waarom is dit goed voor het bedrijf? Hoe zal deze verandering de verkoop, winstgevendheid en algemene waarde van het bedrijf verhogen? Hoeveel waarde zal er specifiek worden gecreëerd en voor welke datum?
- Geef voorbeelden en inzichten. Om het gevoel toe te voegen aan de theorie, helpt het om enkele concrete voorbeelden en inzichten te geven die jouw visie weerspiegelen, samen met wat je wel en niet leuk vindt aan deze elementen. Laat jouw medewerkers niet raden wat "goed" is. Laat het ze zien!
Hoe zet je Momentum Mastermind in voor de visie van jouw bedrijf
Door deel te nemen in één van de Momentum Mastermind Programma's krijg je de kans om te leren van andere succesvolle ondernemers en hun inzichten te integreren in jouw eigen visie en strategie.
Door de interactie met gelijkgestemden kun je jouw vaardigheden en kennis verbeteren en zo jouw bedrijf naar nieuwe hoogten brengen. Het is een hele effectieve manier om nieuwe ideeën en perspectieven te verkennen en jouw potentieel als leider te vergroten.
Wil je meer informatie over hoe je jouw leiderschapsvaardigheden kunt ontwikkelen en jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kunt brengen? Download onze brochure of plan een kennismakingsgesprek met ons Momentum Mastermind-team.
We staan klaar om jou te helpen bij het bereiken van jouw doelen als ondernemer.