fbpx
  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Herken de Rode Vlaggen: Cruciale Denkstrategieën voor Succesvolle Bedrijfsbeslissingen

Herken de Rode Vlaggen: Cruciale Denkstrategieën voor Succesvolle Bedrijfsbeslissingen

augustus 1, 2024

Herken de Rode Vlaggen: Cruciale Denkstrategieën voor Succesvolle Bedrijfsbeslissingen

Elke ondernemer weet dat je alert moet zijn op situaties die je geld kunnen kosten. Soms zijn die situaties zo goed verpakt dat je er bijna automatisch in meegaat zonder verder na te denken. In de hectiek van de dag horen we de alarmbelletjes niet altijd. Deze week had ik zelf zo’n ervaring en ik deel graag een paar van mijn inzichten om jou te helpen nog beter beslissingen te maken in je bedrijf.

Gisteren kregen we via een buurman een officieel ogend bericht doorgestuurd, over de oprichting van een Vereniging van Eigenaren (VvE) voor ons Spaanse huis. Compleet met geplande spoedvergadering die 2 dagen later zou plaatsvinden en factuur. Beetje kortdag!

Op het eerste gezicht leek het een officieel document. Terwijl ik me hierover zat te verbazen, nam een buurvrouw van het naastgelegen pand contact op om te klagen over de vermoedelijke initiatiefnemer – de buurman die ons het bericht had doorgestuurd. Ik geloofde haar ook nog voor een moment.
Had ik blind meegegaan in die aanname, dan had dat zeker niet uitgepakt als een harmonieus begin voor onze VvE!

Rode vlag nummer 1:

Niet je aannames checken maar gaan voor je eerste ingeving.
Er duiken altijd ‘rode vlaggen’ op in het denkproces. Als we druk zijn hebben we daar helemaal geen zin in. Dus gaan velen voor het eerst beschikbare idee/ gedachte en gaan over tot actie. 

  • Tip: In elk besluitproces waar we voor staan als ondernemers wil je dat eerst de kritische vragen worden beantwoord vóórdat je beslissingen neemt.

Maar ik checkte natuurlijk wel bij de goed bedoelende buurman. Het bleek een typisch gevalletje “don’t shoot the messenger’.

Een andere buur was net zo verrast, maar vroeg zich niets af en had zelfs al iemand ingeschakeld om haar bij te staan bij beslissingen tijdens de vergadering.

Rode vlag 2:

Besluiten maken op basis van onjuiste of incomplete informatie of: Meegaan in de richting die wordt gesuggereerd.  Deze buur ging alvast de troepen formeren, in plaats van te bedenken of de vergadering uberhaubt wel door zou moeten gaan. Op basis daarvan sta je met je goeie fatsoen straks bij de vergadering en mag je de rekening betalen.  

  • Tip:  Clarity is power! Weet je genoeg van de situatie? Is de bron je bekend en betrouwbaar? Hoe en wie is tot deze informatie gekomen? Moét je dit doen? Moet je dít doen? Of iets anders? 

Het leek erop dat de afzender een partij is die geld verdient als wij hen als beheerder aanstellen. Lijkt mij ZEER verdacht. 😠 Maar ja, misschien werkt het zo in Spanje? Geen idee. Toch leek het me niet verstandig om zomaar in mee te gaan. Werden de buren wakker? Welnee! Ze hadden de vergadering inmiddels in hun planning staan door de tijdsdruk van het bericht. Niemand vroeg zich af: Wie heeft dit in gang gezet? Waarom die haast?

Rode vlag 3:

Urgentie en Haast. Als je onder druk wordt gezet om snel een beslissing te nemen, voelen we al snel de neiging om er in mee te gaan; het heet matching- het is op zich een prima sociale eigenschap bij de meerderheid van ons. Urgentie beïnvloedt je oordeel en kan je besluitvaardigheid te ondermijnen.

  • Tip: Adem en pauzeer de haast voor een moment: Vraag je altijd af waarom de zaak zo urgent is. En of het wel écht urgent is, Goede besluiten moeten niet overhaast gemaakt worden in business.

Ook mij overviel op een gegeven moment het gevoel dat het maar gewoon door moest gaan. Niemand leek er acht op te slaan dat dit geintje geld ging kosten. We hadden wel een VvE nodig- dus laat maar gebeuren.
Ik had op een zeker moment ook een gevoel van “Pfffff. Super vermoeiend om wéér te moeten bedenken wat de voor en tegen argumenten zijn”. 

Rode vlag 4:

Doorgaan op het pad dat je bent ingeslagen omdat je het nu eenmaal bent ingeslagen.

We hebben een natuurlijke ‘need for completion’ die ons beoordelingsvermogen in de weg kan staan. Ook grote bedrijven maken dure fouten door een verliesgevende beslissing toch door te zetten omwille van… ‘we zijn het nu eenmaal begonnen, dus maken het af’.  Er gaan tonnen verloren door deze neiging. 

  • Tip: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald Denk regelmatig; dient het nog de beste uitkomst? Ren ik nog steeds de goede kant uit??

 

Het plot:

Om het verhaaltje af te maken: Wat blijkt, de hele scene blijkt ingang te zijn gezet door de verkoper, de ‘promotor’ op zijn Spaans. Er blijken elektriciteitskosten te zijn die zij tot op heen voor hun rekening namen. Met de verkoop van het laatste pand, willen ze daar vanaf. Dus de hele toestand kwam vanuit een prima intentie. Maar in plaats van dit te communiceren door een simpel mailtje te sturen, lieten ze iedereen in het ongewis. Er schijnt iemand langs te komen die de vergadering gaat begeleiden. Die is van de partij die eraan verdient als wij niet zouden reageren, want dan zou de promotor hun gewoon aanstellen, bij verstek van de belanghebbenden.


De buren in de weerstand: omdat dit niet een onafhankelijke beheerder zou zijn. Maar met klagen alleen kom je er niet. Ik kan de weer bij rode vlag 1 beginnen;

Lessen voor jou als Ondernemer

Wat deze ervaring me weer duidelijk maakte, is dat veel mensen braaf volgen als iets officieel lijkt. Het bevestigde ook wat we helaas erg vaak zien in ondernemers wonderland; we vliegen maar wat graag de actie in, ookal hebben we nog niet alle opties overwogen. Als ondernemer moet je die valkuil vermijden.

Zelf nadenken nadenken is veel werk 

Het is mijn werk om ondernemers hierbij te helpen, om je scherp te houden. In dit geval mocht ik zelf even ‘practissen wat ik preach’: kritisch blijven, verder graven en vragen stellen, al is het in eerste instantie aan jezelf.

Door deze rode vlaggen te herkennen en dus de juiste vragen te stellen, kun je je besluitvorming naar een significant hoger niveau tillen. Het helpt je om niet alleen problemen te voorkomen, maar ook om weloverwogen en geïnformeerde keuzes te maken die je bedrijf sterker maken.

We zijn niet gewend om altijd kritisch te zijn; we hebben blinde vlekken en zijn soms te goedgelovig. We vallen soms in valkuilen die ons tijd en geld kosten. Bij MKB Mastermind helpen we je met kritisch en goed doordenken, overdenken, nadenken, voorkomen, corrigeren en bijsturen. Op basis van die antwoorden kom je tot succesvolle bedrijfs beslisisingen. We doen het samen met jou.

Klaar om jezelf te versterken met een hechte club van gelijkgestemde ondernemers die je hiermee helpen? Ik kijk graag met je naar de mogelijkheden.

 

Meer inspiratie & tips voor jouw succes!

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

Ontdek jouw grootste growthblockers

Ontdek jouw grootste growthblockers

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Marja Dettmer


Marja Dettmer is mede-oprichter van MKB Mastermind, een gerespecteerde organisatie die effectieve ontwikkelingsprogramma's biedt voor ambitieuze ondernemers. Met haar no-nonsense aanpak, persoonlijke betrokkenheid en scherpe strategische inzichten, heeft Marja al talloze ondernemers begeleid naar duurzaam succes.

Marja's jarenlange ervaring als ondernemer en mentor, gecombineerd met haar passie voor persoonlijke groei, maken haar tot een gerespecteerd expert op het gebied van ondernemerschap. Haar motto "Whatever it takes" weerspiegelt Marja's onophoudelijke drive om het optimale uit elk bedrijf en elke ondernemer naar boven te halen.

 

Marja combineert de mentaliteit van een topsporter met de strategische blik van een doorgewinterde ondernemer. Haar no-nonsense aanpak, gecombineerd met een warm en empathisch leiderschap, stelt ondernemers in staat om door te breken naar de volgende fase van groei. Als mede-oprichter van MKB Mastermind, is Marja uitgegroeid tot een gewaardeerd expert in de ondernemerswereld. Haar expertise, passie en toewijding maken haar tot de ideale mentor voor elke ambitieuze ondernemer die de volgende stap wil zetten. Blijf op de hoogte van Marja's inzichten en tips voor ondernemers door haar publicaties te volgen op de MKB Mastermind website. Zo dragen we graag bij aan de realisatie van jouw ondernemersdoelen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>