fbpx

by Marja Dettmer
MKB Mastermind

oktober 28, 2021

Ga voor NUL procent van de markt!

Wanneer je jouw bedrijf wilt laten groeien, is het wenselijk dat het aantal klanten dat van jou koopt toeneemt. Maar hoeveel procent van de markt moet dat dan zijn?

Als je 1 miljoen volgers hebt op twitter, betekent dit dat 99,9% van alle mensen op twitter je negeert. Dit betekent grofweg dat je afgerond 0% volgers hebt.

Als je een boek hebt geschreven en je verkoopt 50.000 stuks, dan is het zeker één van de bestsellers van het jaar. Toch bereik je bij lange na nog niet 1% van de Nederlandse bevolking.

Er zijn weinig dingen die ooit stijgen tot 1% van de markt. Los van het feit dat je niet iedereen nodig hebt, zal de poging om iedereen te bereiken je er waarschijnlijk van weerhouden om ook maar íemand te bereiken.
Afgerond 0% is genoeg.

Focus op een hele kleine niche.

Dat is het! Meer is niet altijd beter.


Rijzen er naar aanleiding van dit korte tekstje vragen over hoe jij jouw marktaandeel vergroot? Goed. Neem wat tijd en een pen, en schrijf je gedachten op.

Om je structuur te geven, hebben we wat vragen voor je geformuleerd:

  • Welke speciale competenties, vaardigheden, expertise, kennis en krachten heeft mijn bedrijf in huis?
  • Wie is mijn klant?
  • Wie zou mijn klant eigenlijk moeten zijn?
  • Wat heeft deze klant nodig?
  • Wat zijn de voordelen van mijn product of dienst voor de klant?
  • Wat onderscheidt mijn bedrijf van concurrenten?
  • Waar staan we nu en waar willen we werkelijk zijn?
    1. Wat is het gat dat daar tussen zit?
    2. Welke obstakels zie je op de route?
  • Wat heeft het bedrijf NU nodig om te groeien?
  • Wat heeft het bedrijf nodig om een sterke voorsprong te hebben op de concurrentie?
  • Wat moeten we dus NU als eerste doen om dit te bewerkstelligen? 

Dus dat is het! Tenminste, als je aan deze vragen niet minstens een paar uur hebt gezeten, dan ben je nog niet klaar.. maar heb je heldere en eerlijke antwoorden gevonden: Dan is het NU tijd om te implementeren.

 

 

About the author 

Marja Dettmer

Stefan en Marja Dettmer zijn al ruim twintig jaar ondernemer. Zij zijn eigenaren van meerdere bedrijven, waaronder Succesgids en MKB Mastermind. Hun missie is om ondernemers te ondersteunen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf. In het bijzonder ondernemers die de drive voelen om iets te betekenen voor de wereld.
Naast hun brede ervaring als ondernemers, businessmentors en facilitators van ‘Boards of Directors’ en Mastermind-groepen houden zij zich al minstens twee decennia bezig met persoonlijke ontwikkeling. Voor hen gaat dit hand in hand:

De groei van een onderneming is direct gerelateerd aan de groei van de ondernemer zelf -Stefan Dettmer


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Blijf op de hoogte en ontvang waardevolle content:

>