Het voordeel van falen
Waarom moet een ondernemer wíllen falen?
In Silicon Valley lanceren start-ups geen gepolijste, afgewerkte bedrijven. In plaats daarvan brengen ze hun 'Minimum Viable Product' (MVP) uit - de meest elementaire versie van hun kernidee met maar één of twee essentiële functies. Het doel is om onmiddellijk te zien hoe klanten reageren. En als die reactie slecht is, moet het goedkoop en snel kunnen mislukken. Zoals ingenieurs tegenwoordig graag zeggen: Falen is een kenmerk.
Troef
Maar het is geen grapje. Falen kan echt een troef zijn als je probeert te verbeteren, te leren of iets nieuws te doen. Het is de functie die voorafgaat aan bijna alle grote successen. Er is niets beschamends aan fout zijn, aan van koers veranderen. Elke keer dat het gebeurt, hebben we nieuwe opties. Problemen worden kansen.
Faalangst maakt kwetsbaar
De oude manier van zakendoen - waar bedrijven, of ondernemers, raden wat klanten willen op basis van hun onderzoek (al was het maar hun eigen behoefte aan het product) en vervolgens dat product in een ‘laboratorium’ produceren, afgeschermd van enige feedback. Dit weerspiegelt een faalangst en maakt het des te kwetsbaar. Als het met veel effort gecreeerde product op de lanceerdag flopt, blijkt alles verspilde moeite. Als het aanslaat, weet niemand echt waarom of wat verantwoordelijk is voor dat succes.
Hoe je jouw product én je onderneming optimaliseert
Het MVP-model omarmt daarentegen falen en feedback. Het wordt sterker door het tijdig te laten falen, door de functies te laten vallen die niet werken of die klanten niet interessant vinden, en richt zich vervolgens op het verbeteren van de functies die dat wel doen.
In een maatschappij waarin we steeds meer voor onszelf werken, verantwoordelijk zijn voor onszelf, is het logisch om onszelf te zien als een start-up - een solo start-up van één mens.
TEST- FAIL- IMPROVE- REPEAT
En dat betekent de relatie met falen aangaan. Het betekent testen, falen en verbeteren. Onze capaciteit om te proberen, proberen, proberen is onlosmakelijk verbonden met onze vaardigheid en tolerantie om te falen, falen, falen. Op weg naar succesvol handelen zullen we waarschijnlijk falen - mogelijk vele malen. En dat is oké. Het kan zelfs een goede zaak zijn.
Actie en falen gaan hand in hand
Actie en falen zijn twee kanten van dezelfde medaille. De een komt niet zonder de ander. Wat deze essentiële combi verstoort, is wanneer je stopt met actie ondernemen - omdat je falen verkeerd interpreteert.
Wanneer je ‘onderuit gaat’, vraag dan: Wat ging hier mis? Wat kan worden verbeterd? Wat mis ik? Dit helpt bij het bedenken van alternatieve manieren om te doen wat gedaan moet worden, manieren die vaak veel beter zijn dan waarmee we zijn begonnen. Falen plaatst je in hoeken waar je jezelf uit moet denken. Het is een bron van doorbraken.
Wie neemt de credits voor de mislukking?
Met een bedrijf zouden we de meeste mislukkingen minder persoonlijk moeten opvatten en begrijpen dat ze deel uitmaken van het proces. Als een investering in een nieuw product vruchten afwerpt, geweldig. Als het mislukt, is dat prima omdat we erop zijn voorbereid. We hebben niet elke cent in die optie geïnvesteerd.
Goeie ondernemers zijn
- nooit bang om zich sterk te positioneren
- nooit bang om een beetje van hun investering te verliezen
- nooit verbitterd en schamen zich niet
- nooit lang uit het spel.
Ze glijden vaak uit, maar ze vallen niet.
“Waarom zou ik willen falen met mijn bedrijf? Het doet pijn!”
Hoewel we weten dat er geweldige lessen verborgen zijn in elke mislukking, deinzen we er meestal voor terug. We doen er alles aan om het te vermijden, denkend dat het een afgang is. We falen, schoppend en schreeuwend. Nou, waarom zou ik willen falen? Het doet pijn!
Ik zou nooit beweren dat dat niet zo is, maar kunnen we beamen dat gepland, tijdelijk falen zeker minder pijn doet dan catastrofaal, permanent falen? Zoals op elke goede school is leren van falen niet gratis. Het lesgeld dat ik betaalde, was het ongemak van mijn verlies en de energie van het opnieuw moeten beginnen. Wees blij dat je die kosten mag betalen. Er is geen betere leraar voor je groei als ondernemer, je nieuwe bedrijf en voor je leven.
Vooral niks leren
De enige manier om ervoor te zorgen dat we niet profiteren van mislukking - om ervoor te zorgen dat het een slechte ervaring is - is er niks van te leren. Hetzelfde blijven doen (wat niet zomaar de definitie van waanzin wordt genoemd) garandeert dit. Mensen falen de hele tijd op allerlei kleine manieren. Maar ze leren niet. Ze luisteren niet. Ze zien het probleem dat een mislukking blootlegt niet. Het maakt hen niet beter. Stug en gekant tegen verandering, zijn dit de types (niet jij natuurlijk) die maar niet doorkrijgen dat de wereld geen tijd heeft om ze te smeken, met ze te discussiëren en hen te overtuigen van hun fouten. Ze hebben een te dik blok beton voor hun hoofd en een te groot ego om goed te falen.
Feedback
Het is tijd dat we begrijpen dat de wereld je iets vertelt bij elke mislukking en actie. Het is feedback - het geeft je precieze instructies over hoe je kunt verbeteren, het probeert je wakker te schudden uit je onwetendheid. Het probeert je iets te leren: Luister.
In staat zijn om zo tegen je uitdagingen aan te kijken maakt deel uit van het omkeren van obstakels. Hier wordt een negatieve ervaring een positieve. We maken eenkans van wat anders een teleurstelling zou zijn. Onze mislukkingen wijzen ons de weg - door ons te laten zien wat niet de weg is.
Je onderneming als constante MVP
In essentie hebben we allemaal een soort MVP in onze onderneming: een product, dienst of zelfs het gehele bedrijf dat continu evolueert en wordt beïnvloed door veranderingen in de omgeving. Het is van cruciaal belang om op elk moment kritisch te blijven kijken naar wat je aanbiedt en hoe je bedrijf opereert.
Minder hard uitglijden
In de programma’s bij MKB Mastermind gebruiken we dit voortdurende proces van optimalisatie en verfijning. Samen met gelijkgestemden onderzoeken we niet alleen wat werkt, maar ook hoe we het beter kunnen maken, rekening houdend met de constante veranderingen om ons heen. Het is een waardevolle cyclus van continue verbetering die ons helpt om veerkrachtig te blijven.
En het mooie is, in een omgeving als MKB Mastermind kun je de pijn van op je snufferd gaan aanzienlijk verminderen. Je wordt tijdig opgevangen als je uitglijdt; we helpen je weer op de been en zorgen dat je dóór kunt. Dat maakt de weg naar succes niet alleen effectiever maar ook een stuk minder pijnlijk.
Misschien is het wel eens interessant om te onderzoeken wat zo'n programma voor jouw bedrijf kan opleveren!
Vrije vertaling uit het boek 'The Obstacle is the Way' van [Ryan Holiday]