fbpx
  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

november 6, 2024

Waarom je als ondernemer altijd klaar moet zijn voor het
verkooptraject

Je hebt vast wel eens de quote gehoord: “Begin with the end in mind.” Maar waarom is het slim om toe te werken naar een verkoopklaar bedrijf? Of je nu al jaren ondernemer bent of net bent gestart, hoe bereid je het verkooptraject voor?

Jaarlijks vinden er zo’n 21.000 bedrijfsovernames plaats. Heb jij er ooit aan gedacht jouw onderneming te verkopen? Misschien ooit, of toch binnen niet al te lange tijd?

We begrijpen dat je als ondernemer vooral bezig bent met de dagelijkse praktijk van je business. Toch kan het lonen om al vroeg te denken aan een verkoopstrategie. Wil je in één keer slim opbouwen? Lees dan verder om te ontdekken hoe je waarde kunt toevoegen, klaar bent voor het verkooptraject, en je bedrijf strategisch verkoopklaar maakt.

5  Stappen naar een Verkoopklaar Bedrijf voor MKB Ondernemers

Waar moet je aan denken bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf? Wat houdt het verkooptraject in? We hebben de 5 belangrijkste aandachtspunten op een rij gezet om je bedrijf succesvol verkoopklaar te maken en je bedrijfsstrategie te versterken. Zo werk je niet alleen aan de continuïteit en winstgevendheid, maar ook aan de langetermijnwaarde van je onderneming.

Deze 5 stappen zijn essentieel om je bedrijf strategisch voor te bereiden, ongeacht of je op korte termijn van plan bent te verkopen of niet:

Om je meer inzicht te kunnen geven over de vele zaken komen kijken bij het verkoopklaar maken van een bedrijf hebben we in totaal  13 belangrijkste punten voor je uitgewerkt:

  1. Verkooptraject: Financiële Planning voor Jouw Bedrijf

    Het opstellen van een financiële planning is belangrijk om een realistisch inzicht te geven in wat je nodig hebt om de komende jaren (of je gehele verdere leven) te genieten van alle inspanningen die je hebt verricht: Zorg dat je leert hoe je dit aanpakt. Een grondige financiële planning is niet alleen cruciaal voor de verkoop, maar ook voor de algehele bedrijfsvoering en het realiseren van je persoonlijke doelen.

  2. Bedrijfswaardering: De Waarde van Jouw Onderneming

    Een bedrijfswaardering geeft je een realistisch beeld van de huidige marktwaarde van je onderneming. Dit is cruciaal, want die waarde moet uiteindelijk overeenkomen met wat jij voor ogen hebt als verkoopprijs. Idealiter matchen de uitkomsten van je financiële planning en de bedrijfswaardering. Als deze twee niet op één lijn liggen, dan is er nog werk aan de winkel. Je zult dan moeten bepalen of je de waarde van je bedrijf nog kunt verhogen, of dat je misschien andere (levensveranderende) keuzes moet maken.

    Het is belangrijk dat je helder voor ogen hebt wat jij uiteindelijk, realistisch gezien, wilt ontvangen voor je levenswerk. Past deze gewenste verkoopprijs bij je verdere (pensioen)plannen? Een grondige bedrijfswaardering geeft je inzicht in of je doelen haalbaar zijn.

    Een bedrijfswaardering kan je zelf uitvoeren, maar heb je serieuze verkoopplannen, dan is het beter om dit te laten doen door een professionele overname-adviseur of accountant. Zij hebben de expertise en ervaring om de waarde van je bedrijf op een realistische en objectieve manier te bepalen. 

     

  3. Breng de Waardekloof in Kaart

    Een bedrijfswaardering geeft je dus inzicht in de huidige marktwaarde van je onderneming. Deze waarde moet uiteindelijk overeenkomen met wat jij voor ogen hebt als verkoopprijs, zodat je bij verkoop geen financiële teleurstellingen ervaart. Bepaal daarom eerst het verschil tussen de berekende waarde en jouw gewenste prijs. Dit is de waardekloof die je moet dichten. Maak vervolgens een gedetailleerd plan om deze kloof te overbruggen.

  4. Werk aan het Dichten van de Waardekloof

    Nadat je de waardekloof in kaart hebt gebracht, is de volgende stap om gerichte acties te ondernemen om deze kloof te dichten. Dit is vaak het belangrijkste en meest cruciale proces van alle 5 stappen. Het vraagt om een grondige analyse en een strategische aanpak. Waar liggen de grootste kansen om de waarde van je bedrijf te verhogen? Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van bedrijfsprocessen, het aantrekken van nieuw talent, of het ontwikkelen van innovatieve nieuwe producten en diensten.

    Het is belangrijk om deze stap niet over te slaan. Door de waardekloof gericht aan te pakken, maak je jouw bedrijf niet alleen weerbaar in onzekere tijden, maar vergroot je ook je onderhandelingspositie. Neem de tijd om de volledige potentie van je bedrijf te benutten.

  5. Voorbereidingen voor een Sterke Bedrijfsstrategie

    Vanaf het begin van je onderneming is het verstandig om toe te werken naar een organisatie die zelfstandig kan functioneren. Dit betekent het vastleggen van processen en zorgen voor heldere, overzichtelijke financiën. (Let op: dit betekent niet dat je binnen no-time met een Pina Colada op een strand zit terwijl je bedrijf feilloos doorloopt zonder jou!

    Wat het wél betekent, is dat je consistent bouwt aan een winstgevende onderneming waarin jouw kennis en ervaring overdraagbaar zijn. Zo wordt je rol als CEO – wanneer gewenst – eenvoudig over te nemen door een nieuwe eigenaar.)

    Komt een exit sneller dan verwacht, dan ben je jezelf enorm dankbaar dat je dit al op orde hebt gebracht. Daarom is het altijd raadzaam om deze voorbereidingen te treffen voor een sterke bedrijfsstrategie en een toekomstbestendige organisatie.

    MKB Mastermind heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van ondernemers bij het dichten van de waardekloof in hun bedrijf. Samen met jou kunnen we de mogelijkheden in jouw specifieke situatie helder in kaart brengen en een gedetailleerde bedrijfsstrategie ontwikkelen. 

    Dat was fase één! 

    Tot zover de stappen die je al kunt regelen binnen je organisatie, zelfs als je nog lang niet aan overdracht denkt. Houd er rekening mee dat de verkoop van een bedrijf vaak jaren voorbereiding kost. Het is dus slim in dit verkooptraject om, ruim voor je de sleutel wilt overdragen, de volgende stappen al in gang te zetten. Dit zijn de stappen waar je mee aan de slag gaat wanneer je naar een verkoop toe wilt:



    Fase twee:

  6. Marktverkenning: Verken Potentiële Kopers

    Zodra alle essentiële onderdelen van je organisatie op papier staan, is het tijd om de markt te verkennen. Dit omvat aandachtspunten zoals het in kaart brengen van potentiële kopers, marktprijzen, en trends in de sector die de waarde van je bedrijf kunnen beïnvloeden.

  7. Eerste Contact: De Snuffelfase met Kopers

    Niets is zo spannend als de ontmoeting met de eerste kandidaat-kopers. Ga je vallen voor het eerste bod of onderhandel je door? Het vraagt soms wat ervaring om precies te weten welke kant je het beste op kunt.

  8. Effectief Onderhandelen voor de Beste Deal

    Na het vinden van een serieus gegadigde wil je natuurlijk het onderste uit de kan halen. Je hebt er immers hard genoeg voor gewerkt. Hoeveel rek zit er in een overnamebod en hoe creëren we een win- win deal. Beide partijen moeten blij zijn met de uitkomst van dit verkooptraject. Daar komen tact, onderhandeingsvaardigheden en veel details bij kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan betaaltermijnen. En denk er aan dat je dit vooral niet alleen moet willen doen.

  9. Voorlopige Koopovereenkomst en Intentieverklaring

    Leg de basis van de deal vast met een intentieverklaring. Hierin worden de constructie en voorwaarden van de deal in grote lijnen vastgelegd.

  10. Boekenonderzoek: Zorg voor Transparantie

    Nadat de intentieverklaring is getekend, zal de kandidaat-koper een due dilligence (DD) of boekenonderzoek willen en moeten doen. Jij als verkoper hebt een meldingsplicht, de kandidaat-koper een onderzoeksplicht. Dit is de fase die ondernemers aan de verkopende kant vaak niet prettig vinden. Toch is er niets aan de hand als jij alles goed geregeld hebt. Doorloop de stappen goed om te voorkomen dat er in deze fase alsnog problemen optreden.

  11. Laatste Onderhandeling en Afronding

    Het is zover, de kandidaat-koper heeft het boekenonderzoek afgerond en wil nog een kleine korting of begint over een variabel te betalen deel; de earn out. Zorg dat jij dit gesprek niet hoeft te voeren of er in ieder geval goed voorbereid in gaat.

  12. De Definitieve Deal

    De laatste puntjes van overeenkomst worden op de i gezet. Wat pas je aan en wat blijft ongewijzigd? Wat willen potentiële kopers weten in het verkooptraject? Welke zaken moeten er geregeld worden bij een definitieve deal? Denk aan overnamevoorwaarden en definitieve prijzen

  13. Afronding en Nazorg na de Bedrijfsovername

    De deal is gesloten, het geld is overgemaakt maar dan ben je er nog niet. Je moet je medewerkers, klanten en overige stakeholders informeren in deze fase. Wellicht moet je nog eea financieel afronden en meest belangrijk, wat ga je doen met de som geld die je op je bank hebt staan? Wat is je plan hierna? Zorg dat dit aansluit op je financiële planning!


Met deze 13 stappen kun je werken aan een verkoopklare onderneming, ongeacht waar jouw bedrijf nu staat. Heb je alle processen al op de rit, of zijn er nog stappen te zetten? Met de juiste bedrijfsstrategie en een sterke basis zorg je ervoor dat jouw bedrijf niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst waardevol is. Het verkoopklaar maken van een bedrijf is een continu proces dat al vroeg in de ondernemerscarrière moet worden opgepakt.

 

Expertise en Ondersteuning bij het Verkoopklaar Maken van je Bedrijf

Bij MKB Mastermind focussen we op het sterk neerzetten en optimaliseren van jouw onderneming, zodat je straks goed voorbereid bent op het verkooptraject. Wij zijn bijzonder bedreven in het toekomstbestendig maken van bedrijven en het creëren van groei en waarde.

Zodra je klaar bent voor een daadwerkelijke verkoop, kan je gebruik maken van ons netwerk van topprofessionals die gespecialiseerd zijn in bedrijfsovernames en waardebepalingen.

Begin slim en toekomstgericht: met MKB Mastermind aan je zijde zorg je ervoor dat jouw onderneming klaar is voor iedere stap die de toekomst brengt.

Meer over ons

Meer lezen

Meer inspiratie & tips voor jouw succes!

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

Ontdek jouw grootste growthblockers

Ontdek jouw grootste growthblockers

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Herken de Rode Vlaggen: Cruciale Denkstrategieën voor Succesvolle Bedrijfsbeslissingen

Herken de Rode Vlaggen: Cruciale Denkstrategieën voor Succesvolle Bedrijfsbeslissingen

Marja Dettmer


Marja Dettmer is mede-oprichter van MKB Mastermind, een gerespecteerde organisatie die effectieve ontwikkelingsprogramma's biedt voor ambitieuze ondernemers. Met haar no-nonsense aanpak, persoonlijke betrokkenheid en scherpe strategische inzichten, heeft Marja al talloze ondernemers begeleid naar duurzaam succes.

Marja's jarenlange ervaring als ondernemer en mentor, gecombineerd met haar passie voor persoonlijke groei, maken haar tot een gerespecteerd expert op het gebied van ondernemerschap. Haar motto "Whatever it takes" weerspiegelt Marja's onophoudelijke drive om het optimale uit elk bedrijf en elke ondernemer naar boven te halen.

 

Marja combineert de mentaliteit van een topsporter met de strategische blik van een doorgewinterde ondernemer. Haar no-nonsense aanpak, gecombineerd met een warm en empathisch leiderschap, stelt ondernemers in staat om door te breken naar de volgende fase van groei. Als mede-oprichter van MKB Mastermind, is Marja uitgegroeid tot een gewaardeerd expert in de ondernemerswereld. Haar expertise, passie en toewijding maken haar tot de ideale mentor voor elke ambitieuze ondernemer die de volgende stap wil zetten. Blijf op de hoogte van Marja's inzichten en tips voor ondernemers door haar publicaties te volgen op de MKB Mastermind website. Zo dragen we graag bij aan de realisatie van jouw ondernemersdoelen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>