Je hebt de volgende quote vast wel eens gehoord; “begin with the end in mind”. Waarom is het slim toe te werken naar een verkoopklaar bedrijf, ongeacht of je al jaren ondernemer bent of pas bent gestart?
Jaarlijks vinden er zo’n 21.000 bedrijfsovernames plaats, Denk jij er wel eens aan jouw onderneming te verkopen? Ooit? Of binnen niet al te lange tijd?
We kunnen ons goed voorstellen dat je als (startende of ervaren) ondernemer druk bezig bent met de dagelijks praktijk van jouw business, en heb je nog helemaal geen ruimte om na te denken over een verkoop. ‘Laten we eerst maar een iets neerzetten!’ En dat is ook zo. Maar wil je het in één keer slim opbouwen, neem dan toch deze kennis even in je op.
Waar moet je aan denken bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf? Hoe realiseer jij terzijnertijd een verkoop met waardevermeerdering en wat is de beste strategie voor een exit?
Om je meer inzicht te kunnen geven over de vele zaken komen kijken bij het verkoopklaar maken van een bedrijf, hebben we met dank aan overname adviseur Robert Schulze de 13 belangrijkste punten voor je uitgewerkt:
- Financiële planning
Het opstellen van een financiële planning is belangrijk om een realistisch inzicht te geven in wat je nodig hebt om de komende jaren (of je gehele verdere leven) te genieten van alle inspanningen die je hebt verricht: Zorg dat je leert hoe je dit aanpakt. - Waardering
Een waardering geeft je een realistisch beeld van de waarde van je bedrijf. Als het goed is matchen de financiële planning en de waardering. Als deze twee nog niet matchen is er werk te doen of moet je misschien alsnog andere (levens)keuzes maken. Heb je helder voor ogen wat jij uiteindelijk, realistisch gezien voor je levenswerk wilt ontvangen en past dit bij je verdere plannen? Om uiteindelijk een prijs te bepalen en te weten of het voldoende is voor je pensioen is een waardering nodig.Zorg dat je weet aan welke knoppen je kunt draaien om tot een hogere waardering en prijs te komen - De kloof in beeld brengen
Breng het mogelijke gat in beeld tussen de berekende waarde en de gewenste prijs (vanuit financiële planning). Het is belangrijk te weten hoe groot het gat is. - De kloof dichten
Als je de kloof kent is het zaak om deze te overbruggen. Een overname-specialist kan je helpen om de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie te verkennen. - Voorbereiding
Vanaf de opbouw van je organisatie is het al verstandig om toe te werken naar een op zichzelf draaiende machine. Denk hierbij aan het vastleggen van processen en ‘schone’ financiën. (Spoiler alert: dit betekent niet dat jij binnen jaar 2 al met je Pina Colada op het Hawaiiaanse strand kunt liggen; het betekent dat je slim en constent werkt aan een organisatie die winstgevend is en dat jouw kennis en kunde overdraagbaar is. Je functie als CEO is in te vullen door een nieuwe eigenaar).
Als je al jaren in dit proces zit, wat wij jou alleen maar kunnen aanraden, dan ben je hier waarschijnlijk helemaal klaar voor. Komt het moment van exit sneller dan gedacht, dan ben je jezelf enorm dankbaar dat je dit op orde hebt gemaakt. Het in ieder geval raadzaam om een aantal voorbereidingen te treffen.
Tot zo ver de stappen die je in je organisatie al op orde kunt hebben, ook al denk je nog lang niet aan het overdragen van je bedrijf. Houd wel in gedachten dat een bedrijf verkopen een flink tijdspad in beslag neemt. Het is raadzaam om een aantal jaren voordat je de sleutel echt wilt overdragen verdere stappen te nemen: - Marktverkenning
Als alle bovenstaande informatie op papier staat kijk je naar de markt. Waar je op moet letten, hoe je kandidaat-kopers kunt vinden en welke inside information jou verder helpt. - Snuffelfase
Niets is zo spannend als de ontmoeting met de eerste kandidaat-kopers. Ga je vallen voor het eerste bod of onderhandel je door? Het vraagt soms wat ervaring om precies te weten welke kant je het beste op kunt. - Onderhandeling
Na het vinden van een serieus gegadigde wil je natuurlijk het onderste uit de kan halen. Je hebt er immers hard genoeg voor gewerkt. Hoeveel rek zit er in een overnamebod en hoe creëren we een win- win deal. Beide partijen moeten blij zijn met de uitkomst. Daar komen tact, onderhandeingsvaardigheden en en veel details bij kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan betaaltermijnen. - Voorlopige koopovereenkomst
Nu gaat het erom de constructie van de deal vast te leggen en het opstellen van een intentieverklaring. - Boekenonderzoek
Nadat de intentieverklaring is getekend, zal de kandidaat-koper een due dilligence (DD) of boekenonderzoek willen en moeten doen. Jij als verkoper hebt een meldingsplicht, de kandidaat-koper een onderzoeksplicht. Dit is de fase die ondernemers aan de verkopende kant vaak niet prettig vinden. Toch is er niets aan de hand als jij alles goed geregeld hebt. Doorloop de stappen goed om te voorkomen dat er in deze fase alsnog problemen optreden. - Laatste onderhandeling
Het is zover, de kandidaat-koper heeft het boekenonderzoek afgerond en wil nog een kleine korting of begint over een variabel te betalen deel; de earn out. Zorg dat je dit gesprek niet hoeft te voeren of er in ieder geval goed voorbereid in gaat. - Deal
De laatste puntjes van overeenkomst worden op de i gezet. Wat pas je aan en wat blijft ongewijzigd? Welke zaken moeten er geregeld worden bij een definitieve deal? - Afronding & nazorg
De deal is gesloten, het geld is overgemaakt maar dan ben je er nog niet. Je moet je personeel, klanten en overige stakeholders informeren. Wellicht nog eea financieel afronden en meest belangrijk, wat ga je doen met de som geld die je op je bank hebt staan. Wat is je plan hierna? Zorg dat dit aansluit op je financiële planning!
De bovenstaande 13 stappen geven je ovezicht je bij het realiseren van een succesvolle overname.
Waar staat jouw bedrijf in dit proces? Heb je alle processen al op de rit, of heb je nog aardig wat stappen uit te werken?
Een overname adviseur kan je helpen bij het maken belangrijke keuzes.
Zou je wel wat expertise op dit gebied kunnen gebruiken?
Neem dan eens contact op met Robert Schulze via:
www.robertschulze.nl
Maak connecite met hem op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/robertschulzemba