fbpx

by Marja Dettmer
MKB Mastermind

september 22, 2021

Slimme mensen maken domme fouten. Echt waar.

Hoewel we graag geloven dat je om succes te bereiken vooral slimme dingen moet doen, is dat niet waar. Het is ook niet waar dat een hoog IQ per definitie bijdraagt aan een slimmere besluitvorming.

Als we in staat zouden zijn om de slimme en domme beslissingen te onderscheiden voordat we in actie komen, dan zouden we allemaal gigantisch succesvol en stinkend rijk zijn. En dat zijn we niet. We denken regelmatig dat iets een goed idee is, en gaan over tot de uitvoering. Tegen de tijd dat je tot inzicht komt is het verlies al geleden. In tijd, in geld, in energie. Wanneer je jezelf hier meermaals op betrapt kost het je op den duur ook nog een stuk zelfvertrouwen.

Waarom maken we dan bij herhaling domme beslissingen?

Duidelijk herkenbare situaties die de kans op domheid verhogen zijn bijvoorbeeld vermoeidheid, te veel gefocust zijn op één doel (en het geheel niet meer zien), haast, afgeleid zijn, werken in een groep of andersoortige groepsdruk.  We worden aangetrokken door impulsieve, onderbuik beslissingen in plaats van doordachte rationele beslissingen.

Een andere reden om bij herhaling in de problemen te komen is hardleersheid. Er zijn mensen die al twintig jaar ervaring hebben en eigenlijk steeds in hetzelfde cirkeltje blijven rondrennen. Soms doen we het zelf ook.

Waar we ook de mist mee in kunnen gaan is dat we liever naar buiten toe een mooi beeld schetsen, dan dat we het ook werkelijk naleven. Onbewust maken we keuzes op basis van wat we willen hoe anderen ons zien.

Hoe voorkom je dit? We moeten leren nadenken!

Bedachtzaamheid (en minder emotionele impulsiviteit) in het aanvankelijke besluitvormingsproces, zal tot veel minder slechte keuzes leiden. Als je dit in de afgelopen jaren consistent had gedaan zou je rijkdom een veelvoud zijn van wat het nu is.

Ondernemers zijn ook mensen en velen hebben in variërende mate een schijnbaar onbeperkt vermogen heb om achteloos fouten te maken en zakelijke en financiële successen te saboteren.

Het menselijk brein neigt ernaar te kiezen voor de makkelijke weg, wat inhoudt dat we vele keuzes maken waar we nauwelijks bij stilstaan, maar die cumulatief wel de richting bepalen voor het succes of falen van je bedrijf.

Het blijkt dat de sleutel om succesvol te worden (en zo te blijven) is om geen domme dingen te doen. We hoeven geen slimmere dingen te doen. We hoeven alleen maar minder domme dingen te doen. Dat betekent dat we moeten vermijden om emotionele beslissingen te nemen en de hierop gebaseerde domme acties uit te voeren.

Eigenlijk is het heel vreemd dat gedegen besluitvorming geen verplicht vak is op school. We moeten wel geschiedenis uit ons hoofd leren, met vele voorbeelden van grote heren die HELE domme beslissingen hebben genomen. Maar als bewijs van mondiale stomheid staat daar niet tegenover dat we onze kinderen leren hoe we wél tot goed doordachte keuzes komen. Wat we leren is vooral het reproduceren van gegevens die ons worden voorgelegd. Reproductie is niet hetzelfde als nadenken.

Het menselijke brein is nog niet zo ver in evolutie dat we geboren worden met de kwaliteit van systematisch nadenken. Wie het zich eigen wil maken, zal er werk voor moeten verrichten.

Vaker wel dan niet, wordt het kritische nadenken nagelaten. We denken niet automatisch na over wat er mis zou kunnen gaan doen dus ook niet het werk om die risico’s te verkleinen voordat we in actie komen. Van nature geven we de voorkeur aan onze comfortzones, de weg van de minste weerstand en directe behoeftebevrediging.

Er is een boek over het onderwerp. Het is bijna 80 jaar geleden voor het eerst gepubliceerd en heeft intussen meer dan 17 miljoen verkochte exemplaren sinds de oorspronkelijke publicatie in 1937. Deze internationale bestseller wordt beschouwd als de Bijbel voor business succes. De naam van het boek van Napoleon Hill is Think and Grow Rich. Het is niet ‘Gebruik je onderbuikgevoel en word rijk’ of “Zit in een donkere kamer en visualiseer dat een zak vol geld op je hoofd valt en wordt rijk”’ of “Doe wat je leuk vind en word rijk”. Het is DENK!

Of rijk worden nu op je bucketlist staat of niet, laat dat je niet weerhouden om dit boek (weer eens) op te pakken. Misschien wel voor de tweede, derde of zesde keer. Als je gericht wilt lezen: Met name de hoofdstukken ‘Organized planning’ als inleiding en dan ‘Decision’ gaan over het onderwerp ‘besluitvorming’. (In onze versie hoofdstuk 7 en 8)

Helaas kunnen we in één blog niet het hele spectrum van kennis en inzichten rondom dit onderwerp belichten. Er is zoveel over te leren! Wil je meer blogs over dit onderwerp? Laat het ons weten in de comments.

We hopen je geïnspireerd te hebben om iets langer stil te staan bij de beslissingen die je gaat nemen in de nabije toekomst en dat je acties leiden tot een succesvol resultaat!

About the author 

Marja Dettmer

Stefan en Marja Dettmer zijn al ruim twintig jaar ondernemer. Zij zijn eigenaren van meerdere bedrijven, waaronder Succesgids en MKB Mastermind. Hun missie is om ondernemers te ondersteunen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf. In het bijzonder ondernemers die de drive voelen om iets te betekenen voor de wereld.
Naast hun brede ervaring als ondernemers, businessmentors en facilitators van ‘Boards of Directors’ en Mastermind-groepen houden zij zich al minstens twee decennia bezig met persoonlijke ontwikkeling. Voor hen gaat dit hand in hand:

De groei van een onderneming is direct gerelateerd aan de groei van de ondernemer zelf -Stefan Dettmer


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Blijf op de hoogte en ontvang waardevolle content:

>