fbpx

by Marja Dettmer
MKB Mastermind

oktober 17, 2023

SAMENWERKINGEN
en de kansen voor jouw bedrijf

Tijdens onze diepgaande Mastermind-sessies spreken we vaak over het belang van samenwerkingen, ofwel partnerships. Niet dat er ook maar één discussie overeenkomt met de ander; Voor ieder bedrijf zijn er namelijk andere ‘denkpistes’ (dit woord hebben we geleerd van onze Vlaamse deelneemsters en ik vind hem geweldig 😊)
Maar de gemene deler is dat de kracht zit in dat je niet alles alleen hoeft te doen (en waar herkennen wij dat van ;-))

We willen natuurlijk allemaal het liefst een omgeving waarin we met minder energie beter kunnen ondernemen en meer klanten kunnen bedienen. Door je krachten te bundelen met gelijkgestemde ondernemers en professionals, is dat mogelijk! Met samenwerkingen kunnen we een magische mix van kennis, ervaringen en middelen creëren. Het opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en groei.

Partnerships kunnen allerlei vormen aannemen. Van het samen opzetten van goeie marketingcampagnes: tot het co-creëren van fantastische producten of diensten.
Hier zijn enkele succesvolle businesscases: 

  1. Gezamenlijke marketingcampagnes: Door het delen van kosten en middelen kan je een breder publiek bereiken en meer exposure genereren.
  2. Co-branding: Je kunt producten of diensten samen aanbieden onder een gedeelde merknaam. Dit kan het vertrouwen van klanten vergroten en nieuwe markten aanboren.
  3. Leveranciers- en distributieovereenkomsten: Samenwerking met andere bedrijven in dezelfde branche kan leiden tot lagere kosten en betere inkoopvoorwaarden en/of grotere distributiemogelijkheden.
  4. Gedeelde bedrijfsruimte en middelen: Je kunt samen kantoorruimte, magazijnen of productiefaciliteiten delen. Dit verlaagt de kosten en bevordert efficiëntie. (*En er zijn hier ook risico’s die je af wilt dekken)
  5. Franchiseovereenkomsten: Een bedrijf dat franchiseovereenkomsten aanbiedt aan andere MKB-ondernemingen. Hierdoor kunnen ze profiteren van bewezen bedrijfsmodellen en merkherkenning.
  6. Cross-promotie: Bedrijven kunnen elkaars producten of diensten aan hun klanten aanbevelen. Dit vergroot de zichtbaarheid en klantenbestand voor beide partijen.


Ondernemers in een luxe positie

Sommige ondernemers bevinden zich in de luxe positie dat ze met enige regelmaat een verzoek ontvangen van andere ondernemers die met hén willen samenwerken. We willen onderstrepen dat je niet in ieder gat hoeft te duiken. Ook al streelt het je ego wanneer je wordt gevraagd, of lijken de verzoeken op het eerste oog heel aantrekkelijk. De kern van je overweging moet zijn; past het -nu- bij de behoeften en doelstellingen van mijn bedrijf?
En dat bepaalt of je tijd gaat investeren in vervolg gesprekken en verder onderzoek naar de slagingskans van het concept


Een hele batterij potentiële klanten

Denk eens aan een partij, met wie je zou kunnen samenwerken, die een hele batterij aan potentiële klanten in één keer voor je opent, zodat je niet elke individuele partij apart hoeft te benaderen. Het hoeft niet persé een groothandel te zijn die jouw product/dienst mee verkoopt, hoewel dat zeker een gouden kans zou zijn voor sommige ondernemers. Hier wordt het lastig om generaliserende voorbeelden te geven en moet je je denkapparaat gebruiken om jouw netwerk en markt te onderzoeken op kansen.


ZZP ondernemers
er liggen meer kansen dan je denkt!

Voor de ZZP-ers onder ons, maar ook de kleine MKB ondernemers; wanneer de opdrachten via je eigen kanalen niet voldoende omzet opleveren, dan horen wij wel eens; ik moet weer een freelance baan gaan vinden,  ‘een klus vinden’, ‘mezelf onderverhuren’. Dat lijkt vooral alsof je je bedrijf even in de ijskast zet om toch maar geld te verdienen. Voelt niet lekker! Zo is dit weinig inspirerend en motiverend voor het vertrouwen in jezelf als ondernemer. Hoe je er tegenaan kijkt maakt wel degelijk verschil: Dit heet omdenken, want bekijk het eens zo: Je hebt een samenwerking met een bureau dat je regelmatig voorziet van opdrachten. Je hebt een vaste opdrachtgever waarvoor je een paar dagen in de week diensten verleent.  Je hebt een grote klant die je regelmatig inhuurt.

Een (groot) deel van je omzet komt van een samenwerkingspartner en het scheelt je ook nog eens enorm veel tijd aan marketing, sales en offerte trajecten die over het algemeen niet declarabel zijn.
Ik hoor je denken; “ja, dahag, het is gewoon een verkapte baan!”  Tja, als je er zo naar kijkt, dat mag ook, maar het is allebei waar. Het is maar hoe je naar je bedrijf wilt kijken. Het is niet slim om je bedrijf helemáál in de koelkast te zetten, want daarmee breekt weer af wat je aan het opbouwen was.  Iedere ZZP-er heeft na elke klus weer een nieuwe opdracht te regelen. Het is daarom noodzakelijk dat je nog een x aantal uren over hebt om de overige belangen in je bedrijf te behartigen.


Maar welke samenwerkingsvorm past nu bij jouw bedrijf?

Een succesvolle samenwerkingsvorm met andere bedrijven is dus niet altijd even voor de hand liggend. Vaak kost het je behoorlijk wat denkwerk om op een goed idee te komen waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Het vraagt vaak een periode van ontwikkeling van je bedrijf.

Het besef van wat je te bieden hebt en het besef dat je iets te bieden hebt, verschijnt vaak met enige vertraging bij de meeste ondernemers Zelfs wanneer de kansen worden voorgespiegeld, kost het de ondernemer soms wat tijd om het zelf te doorvoelen.

Wanneer je dat eenmaal helder hebt, is het vervolgens de kunst om een ingang te vinden bij het bedrijf dat je op het oog hebt.


De stappen die je als ondernemer doorloopt vóór je een samenwerkingsvoorstel doet:

  1. Bedenk een goed werkend samenwerkingsplan
    a. Worden beide partijen hier beter van?
    b. Word jij hier gelukkig van?
  2. Schrijf je plan uit, dan merk je waar je nog gaten in je plan moet dichten
    a. Maak er een businesscase van als dat helpt.
  3. Som de voordelen voor de andere partij op (What’s in it for them)
  4. Vind manieren om in gesprek te komen:
    a. Als je het contact al in je netwerk hebt en een rechtstreeks lijntje hebt is dat ideaal
    b. Een ingang via een gezamenlijk contact is nog beter
  5. Wees voorbereid voor je gesprek, maar hou het luchtig. Jij hebt het al helder, maar besef dat het voor de andere partij een nieuw inzicht kan zijn en dat het even tijd nodig heeft om te landen. Je had er zelf immers ook tijd voor nodig om de businesscase uit te werken.

De samenwerkingskansen van MKB Mastermind

Wij doen ook aan partnerships! Met enige regelmaat werken wij bijvoorbeeld samen met zakelijke verhuurders, door samen een Mastermind event te organiseren op hun locatie.

We willen jou uitnodigen om samen met ons de magie van samenwerkingen te ontdekken voor jouw bedrijf. 

Regelmatig hebben we een sprankelende samenwerking met SPACES Rotterdam! En zoals je mogelijk hebt gemerkt laten we de naam van dit bedrijf met enige regelmaat terug komen in onze promoties. Zij willen namelijk hun ruimtes zo optimaal mogelijk verhuren. En wij willen nieuwe ondernemers de ongekende waarde van een Mastermind laten zien.

Hou onze mails in de gaten voor nieuwe data en andere locaties. Het is altijd een gaaf event vol nieuwe ontmoetingen en bruisende brainstorms. En er is meer: jij hebt de kans om ook jouw vraag in te brengen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn over partnerships en hoe die jouw bedrijf kunnen laten groeien. Maar ook elke andere actuele vraag die jou en je bedrijf verder kan helpen is welkom. Zorg dat je erbij bent!

About the author 

Marja Dettmer

Stefan en Marja Dettmer zijn al ruim twintig jaar ondernemer. Zij zijn eigenaren van meerdere bedrijven, waaronder Succesgids en MKB Mastermind. Hun missie is om ondernemers te ondersteunen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf. In het bijzonder ondernemers die de drive voelen om iets te betekenen voor de wereld.
Naast hun brede ervaring als ondernemers, businessmentors en facilitators van ‘Boards of Directors’ en Mastermind-groepen houden zij zich al minstens twee decennia bezig met persoonlijke ontwikkeling. Voor hen gaat dit hand in hand:

De groei van een onderneming is direct gerelateerd aan de groei van de ondernemer zelf -Stefan Dettmer


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Blijf op de hoogte en ontvang waardevolle content:

>