fbpx
  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Zo bepaal je jouw ideale klant

Zo bepaal je jouw ideale klant

maart 24, 2021


Een groot percentage van de ondernemers worstelt nog best wel met Social Media Marketing en Advertising. Ook binnen onze Mastermindgroepen krijgen we diverse Marketing gerelateerde vragen. 

Veel ondernemers willen zelf graag starten met het doen van social media (advertising): maar waar begin je?
Dat is geen makkelijke vraag, dus een gemakkelijk antwoord zit er niet in. Om je te kunnen helpen met de eerste stap (het uitwerken van jouw ideale klant (customer avatar) zijn we in gesprek gegaan met Dylan Pels van High Vibration Media.

Waar je begint hangt heel erg af van je business. Het belangrijkste is om te starten bij je klant, dus niet bij jezelf. Wanneer je start bij jezelf dan ben je eigenlijk iets de wereld in aan het projecteren en is de kans groot dat er een dis-connect is tussen wat jouw klant wil en wat jij zegt.

“It’s about all about your customer, not about you”

CUSTOMER AVATAR (IDEALE KLANT)
De allereerste stap is dus beginnen bij je klant, ook wel de customer avatar/buyer persona’s genoemd. Wanneer je een klantprofiel opbouwt ga je pas echt nadenken over jouw klant en komen er dingen naar boven die anders niet naar boven zouden komen.

Stel het demografische profiel van een bepaalde klant vast.
Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen stellen:
– Wat is de leeftijd en sekse van mijn ideale klant? 
– Hebben ze een bepaalde leefvorm of woonomgeving?
– Partner en/of kinderen? 

Je kan natuurlijk meerdere klantprofielen hebben per product of per business, maar met de demografische gegevens is dat nog steeds erg breed.

De psychografische gegevens zijn eigenlijk nog veel belangrijker.
Stel jezelf de volgende vragen:
– Van welke merken houden mijn klanten nog meer?
– Wat voor soort kledingmerken dragen ze?
– Waar drinken ze koffie?
– Waar gaan ze uit?
– Wat voor auto rijden ze?
– Werken ze in loondienst of zijn ze ondernemer?

Voorbeeld:
La Stories is één van de klanten van High Vibration Media, een sieradenmerk.
Op Facebook targetten ze vervolgens op vrouwen, die de Glossy lezen en VTwonen volgen. Deze doelgroep doet het heel erg goed.

Wanneer je begint met je bedrijf met een product dat je zelf helemaal geweldig vind, probeer je dan te verplaatsen in wat de klant (naast jou) nog meer geweldig vindt.

Je weet eigenlijk nog niet zoveel van die klant, omdat je net begint. Maar juist het opstellen en duidelijk krijgen van die customer avatar (oftewel: je ideale klant) is erg belangrijk.
Over het algemeen wordt dit door ondernemers ervaren als worsteling.

Zo hebben wij (Momentum Mastermind) ook een customer avatar opgesteld. Voor ons was dat iets makkelijker, omdat ons bedrijf al bestond en de klanten aanwezig waren.
Ga fantaseren: wat voor klant zou het kunnen zijn?

Als je al wat verder bent en heb je al een klantenkring, kijk dan of je daar overeenkomsten tussen ziet en haal daar een aantal klantprofielen uit. Als je een nieuwe markt wilt betreden is het goed om (opnieuw) objectief te kijken naar de customer avatar.

Wie zou zijn er nog meer interessant kunnen zijn?  En dan kom je eigenlijk in dezelfde situatie als een als een nieuw bedrijf. Het zijn aannames en dat is goed om te blijven realiseren. Door middel van een marketingcampagne test je of je aanname ook klopt.

Je zult merken dat niet al je campagnes werken, 2 werken er niet en 1 werkt er wel en zo word je steeds slimmer en terwijl je marketingcampagne vordert.

Zorg dat je je basis goed op orde hebt voordat je begint met social media acties en vervolg vervolgens met de Customer Journey.

We wensen je heel veel plezier en succes toe met de eerste stap (het creëren van jouw Customer Avatar), zodat je binnenkort kunt starten met Social Media Advertising. 

Wanneer je erover schrijft, moet je erover nadenken en maak je stappen!
Succes: gewoon doen! 

Meer inspiratie & tips voor jouw succes!

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

Groei is geen optie maar een feit als je DIT doet

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

De 5 belangrijkste stappen bij het verkoopklaar maken van jouw bedrijf

Ontdek jouw grootste growthblockers

Ontdek jouw grootste growthblockers

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Business Coach: de Sleutel tot Succes of…?

Marja Dettmer


Marja Dettmer is mede-oprichter van MKB Mastermind, een gerespecteerde organisatie die effectieve ontwikkelingsprogramma's biedt voor ambitieuze ondernemers. Met haar no-nonsense aanpak, persoonlijke betrokkenheid en scherpe strategische inzichten, heeft Marja al talloze ondernemers begeleid naar duurzaam succes.

Marja's jarenlange ervaring als ondernemer en mentor, gecombineerd met haar passie voor persoonlijke groei, maken haar tot een gerespecteerd expert op het gebied van ondernemerschap. Haar motto "Whatever it takes" weerspiegelt Marja's onophoudelijke drive om het optimale uit elk bedrijf en elke ondernemer naar boven te halen.

 

Marja combineert de mentaliteit van een topsporter met de strategische blik van een doorgewinterde ondernemer. Haar no-nonsense aanpak, gecombineerd met een warm en empathisch leiderschap, stelt ondernemers in staat om door te breken naar de volgende fase van groei. Als mede-oprichter van MKB Mastermind, is Marja uitgegroeid tot een gewaardeerd expert in de ondernemerswereld. Haar expertise, passie en toewijding maken haar tot de ideale mentor voor elke ambitieuze ondernemer die de volgende stap wil zetten. Blijf op de hoogte van Marja's inzichten en tips voor ondernemers door haar publicaties te volgen op de MKB Mastermind website. Zo dragen we graag bij aan de realisatie van jouw ondernemersdoelen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>