fbpx
  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Cultuur code: het geheim van een succesvol team

Cultuur code: het geheim van een succesvol team

oktober 23, 2024

De cultuur code
Het geheim van een succesvol team

Uit onze serie boeksamenvattingen hebben we deze keer gekozen voor een boek over teamcultuur. Dit is vooral interessant voor ondernemers die een team hebben of aan het bouwen zijn. Maar waarom presteert het ene team zoveel beter dan het andere? Is er een geheim, een code die we kunnen kraken?

Maak kennis met de Cultuur Code. Dé manier om een sensationeel superteam samen te stellen. Deze code is bewezen en uitgewerkt door Daniel Coyle, de best-selling auteur van boeken zoals The Talent Code en The Secret Race. Relax, neem een paar minuten om deze code in je op te nemen. Je team zal je dankbaar zijn.

“Hoewel een succesvolle cultuur er magisch uitziet en aanvoelt, is de waarheid dat het dat niet is. Cultuur is een set van levende relaties die werken aan een gemeenschappelijk doel. Het is niet iets wat je bent. Het is iets wat je doet.”
Daniel Coyle.

Na vier jaar onderzoek bij honderden succesvolle teams bij bedrijven zoals Disney, Google en de Navy Seals komt Coyle tot de conclusie dat het telkens de cultuur van het team, afdeling of bedrijf is, die het verschil maakt. Een sterke cultuur zorgt voor een sterk team. En deze cultuur heeft drie essentiële kenmerken:
1. Veiligheid; 2. Kwetsbaarheid; en 3. Een doel. Dat is alles; creëer veiligheid, durf kwetsbaar te zijn en stel een inspirerend doel.

 

Creëer veiligheid

Leden van een topteam voelen zich meer onderdeel van een familie dan van een organisatie. Er is vertrouwen dat men er voor elkaar is als het nodig is.

“Omarm plezier. Lachen is niet zomaar lachen; het is het meest fundamentele teken van veiligheid en verbinding.” – Daniel Coyle.

 

Sleutelfactoren voor top-presterende teams

Er zijn vijf factoren die in alle top-presterende teams aanwezig zijn en die dit familiegevoel creëren:

  1. Alle leden spreken en luisteren in gelijke hoeveelheden.
  2. Er is veel oogcontact en er wordt met energie en gebaren gesproken.
  3. Er wordt direct met elkaar gesproken en niet enkel met de leider.
  4. Men voelt zich vrij om een gesprek buiten de vergadering voort te zetten.
  5. Alle deelnemers voelen zich uitgedaagd om informatie te zoeken, vinden en te delen.

Een mooi voorbeeld hiervan komt van Google. Oprichter Larry Page hing een briefje op in de Google-keuken over de uitdagingen van nieuwe advertentiesoftware. Een medewerker van een andere afdeling bedacht een oplossing in zijn vrije tijd. Resultaat: $93 miljoen extra omzet!

Nog een interessant voorbeeld is de “Spaghetti Marshmallow Test”. Teams van vier personen kregen de uitdaging om het hoogste bouwwerk te maken van 20 ongekookte spaghetti slierten, een meter tape, een meter draad en een marshmallow. De deelnemers? Universitair afgestudeerden, advocaten, business managers en… basisschoolkinderen. Wie er won? De kinderen! Ze bouwden 66 cm hoog, terwijl de anderen slechts 25 cm haalden. Waarom? De kinderen begonnen meteen te bouwen en stonden dicht bij elkaar. Ze pakten zonder schroom ideeën van anderen en probeerden direct. Ze maakten geen onderscheid in hun eigen rol of positie, in tegenstelling tot de andere groepen die analyseerden, overlegden en tijd besteedden aan wie de leiding had. Deze ‘simpele’ aanpak laat zien dat samenwerking, niet individuele kennis, het verschil maakt.

 

Kwetsbaarheid en cultuur code

Topteams vertalen hun connectie in samenwerking op basis van vertrouwen en gaan samen elke uitdaging aan. De sleutel tot een sterk samenwerkend team? Kwetsbaarheid durven tonen en samen leren van fouten. Een cultuur code zorgt daarvoor.

Een prachtig voorbeeld komt van Pixar. Ze organiseren zogeheten BrainTrust-meetings, waar regisseurs uitgebreide kritiek krijgen van collega’s en vervolgens samen aan verbeteringen werken. De Navy Seals doen na elke operatie iets soortgelijks, genaamd After-Action Reviews, waarin iedereen openlijk reflecteert op wat goed ging en wat beter kon. Het delen van kwetsbaarheid schept een bijzondere band, wat een van de grootste krachten van een succesvol team vormt.

Versterk de cohesie in je teams met cultuur code

Hier zijn vier oefeningen die de cohesie van een team versterken:

  1. After-Action Reviews: Direct na een project bespreekt het team de gewenste en behaalde resultaten en wat anders of hetzelfde moet.
  2. Before-Action Reviews: Voorafgaand aan een project worden uitdagingen en beoogde resultaten besproken, zodat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.
  3. Brain Trust: Een groep externe, ervaren leiders geeft feedback op een project om problemen te signaleren.
  4. Red Teaming: Creëer een apart team om frisse ideeën en oplossingen te ontdekken, vrij van de beperkingen van het oorspronkelijke plan.

 

Een inspirerend en onverslaanbaar cultuur code team

Succesvolle teams creëren een omgeving waarin hun doel voortdurend zichtbaar is. Het team herinnert zichzelf regelmatig aan de missie en het pad naar succes via inspirerende uitingen. Zo hangt er bij de Navy Seals een stuk metaal uit het World Trade Center als herinnering aan hun missie, en heeft Pixar een levensgroot Buzz Lightyear-logo in hun hoofdkantoor.

Het bouwen van een doelgerichte omgeving draait om consistentie. Inspirerende woorden en visuele herinneringen zijn belangrijk, maar het dagelijkse gedrag van het team maakt uiteindelijk het verschil. Voor teams die creativiteit en innovatie nastreven, moet de werkomgeving flexibel zijn en moeten obstakels gezamenlijk worden overwonnen.

 

“Het creëren van een creatief doel gaat niet over creativiteit. Het gaat om het opbouwen van eigenaarschap, het bieden van ondersteuning en het afstemmen van de energie van de groep op de moeizame, foutgevoelige maar uiteindelijk bevredigende reis om iets nieuws te maken.” – Daniel Coyle.

 

Hoe creëer je een high-purpose omgeving?

  1. Rangschik je prioriteiten.
  2. Ben tien keer duidelijker over die prioriteiten dan je denkt dat nodig is.
  3. Bepaal of je team vaardig of creatief moet zijn.
  4. Gebruik slogans die energie geven.
  5. Meet wat ertoe doet.
  6. Maak gebruik van symbolen en memorabilia.
  7. Focus op gedrag dat de lat hoger legt.

 

3. Brain Trust – cultuur code

Verzamel een groep ervaren leiders en beslissers die niet formeel aan het project zijn verbonden en laat hen kritiek geven op de sterkte en zwaktes van het project.

Het gaat er vooral om dat deze externe mensen de mogelijke problemen signaleren en niet per se met de oplossingen komen.

 

4. Red Teaming – cultuur code

Je creëert een ander team dat met eigen ideeën komt. Wanneer je een team samenstelt dat niet bekend of gebonden is aan het formele plan en vrij mag spreken ontvang je een schat aan nieuwe en anders onontdekte ideeën en oplossingen.

Bij Google adviseren ze de topmanagers deze drie vragen te stellen:

  1. “Wat is  het ene ding dat ik nu doe, dat ik absoluut moet blijven doen?”;
  2. “Wat is die ene taak/actie die ik nu te weinig doe en dat ik vaker moet doen?”;
  3. “Wat kan ik doen om jou beter te maken?”

 

“Waar zijn groepen eigenlijk voor? Het idee is dat we onze krachten kunnen bundelen en onze vaardigheden complementair kunnen gebruiken. Door kwetsbaar te zijn, wordt de ruis uit de weg geruimd en kunnen we samen het werk doen, zonder zorgen of aarzelen. Het laat ons als één geheel werken.”
– Dr. Jeff Polzer, hoogleraar organisatiegedrag, Harvard University

 

Een doel van cultuur code
Succesvolle teams creëren een werkomgeving die lijkt op een eregalerij van het doel waarnaar gestreefd wordt. Het team herinnert zichzelf aan de missie, story en pad van waar zij zijn naar beoogd succes met allerlei inspirerende uitingen. Zo vind je bij teams zoals de Navy Seals op het hoofdkwartier een verwrongen stuk metaal uit het World Trade Centre en bij Pixar een levensgroot Buzz Lightyear logo zodat niemand om de mission statement van deze organisaties heen kan.

Om een “high-purpose” omgeving te creëren doe je meer dan hier en daar een inspirerende quote of speech geven. Het gaat meer over consistentie dan af en toe inspiratie. Een dagelijkse herinnering die in de dagelijkse bezigheden is geïntegreerd die het team herinnert aan waarom het werkt en wat het doel is. Wat je precies zal doen hangt ook af van het doel van het team. Wil je dat het team iets nieuws creëert of wil je dat zij een optimale prestatie leveren?

Wanneer je wilt dat je team excelleert in een vaardigheid en dus een optimale continue prestatie levert dan zijn regels die voor iedereen duidelijk zijn en door iedereen worden gebruikt onmisbaar. Wanneer je wilt dat je team iets nieuws creëert zorg je ervoor dat er een structuur is waarin men kan blijven samenwerken zodat gevonden hobbels ook samen opgelost en overwonnen worden.

“Het creëren van een creatief doel gaat niet echt over creativiteit. Het gaat om het opbouwen van eigenaarschap, het bieden van ondersteuning en het afstemmen van de energie van de groep op de moeizame, foutgevoelige maar uiteindelijk bevredigende reis om iets nieuws te maken.”– Daniel Coyle

 

Hoe creëer je dan die “high-purpose” omgeving met cultuur code? Een aantal suggesties:

  • Benoem en rangschik je prioriteiten.
  • Ben tien keer meer duidelijk over die prioriteiten dan je denkt dat je moet zijn.
  • Bepaal of je team vaardig of creatief moet zijn.
  • Maak gebruik van slogans.
  • Meet wat ertoe doet.
  • Maak gebruik van artefacten en memorabilia.
  • Focus op gedrag dat de standaard verhoogd.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en suggesties voor het creëren van een topteam. Heb jij ervaringen en/of successen met het toepassen van de suggesties die hier gedaan zijn? Deel het met ons: Samen groeien ondernemers sneller. Wij wensen je veel succes met het creëren van jouw superteam.

MKB Mastermind: Jouw Ultieme Team Voor Succes

Het zou toch ideaal zijn als je dit succes niet helemaal alleen hoefde te bereiken? Stel je voor dat je omringd wordt door zes of zeven andere ambitieuze, gelijkgestemde en ervaren ondernemers, allemaal met hetzelfde doel: slimmer, sneller en strategischer groeien met je bedrijf. Dat is precies wat  MKB Mastermind biedt.

In plaats van zelf alles uit te zoeken, heb je een constant kort lijntje met een groep gelijkgestemde ondernemers die dienen als jouw persoonlijke adviesraad. Dit is jouw team, een veilige raad van advies om ideeën te bespreken, uitdagingen aan te pakken en te groeien als ondernemer. De mastermind-groep helpt je om de juiste beslissingen te nemen, geeft je helderheid en zorgt ervoor dat je altijd wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen.

Of je nu aan het schalen bent om de transformatie naar een groter bedrijf te maken, of je staat voor hele andere uitdagingen, deze MKB Mastermind groep biedt jou het advies en de expertise die je nodig hebt om echt door te breken. Het is het team dat je scherp houdt, helpt bij het afwegen van diverse opties, en samen met jou de weg naar succes uitstippelt.

Ben je benieuwd hoe we jou bedrijf kunnen helpen om je ondernemerschap én je bedrijf naar het volgende plan te tillen?

Plan een kennismakingsgesprek en ontdek hoe je onderdeel kunt worden van deze exclusieve mastermind-groep.



Tip!

Meer lezen

Meer inspiratie & tips voor jouw succes!

1-Pagina Marketing Plan

1-Pagina Marketing Plan

Waarom keuzemogelijkheden ons afleiden van ons doel

Waarom keuzemogelijkheden ons afleiden van ons doel

Innerlijke kracht, liefde & leiderschap

Innerlijke kracht, liefde & leiderschap

Jaardoelen Stellen met ‘the growing edge’

Jaardoelen Stellen met ‘the growing edge’

Marja Dettmer


Marja Dettmer is mede-oprichter van MKB Mastermind, een gerespecteerde organisatie die effectieve ontwikkelingsprogramma's biedt voor ambitieuze ondernemers. Met haar no-nonsense aanpak, persoonlijke betrokkenheid en scherpe strategische inzichten, heeft Marja al talloze ondernemers begeleid naar duurzaam succes.

Marja's jarenlange ervaring als ondernemer en mentor, gecombineerd met haar passie voor persoonlijke groei, maken haar tot een gerespecteerd expert op het gebied van ondernemerschap. Haar motto "Whatever it takes" weerspiegelt Marja's onophoudelijke drive om het optimale uit elk bedrijf en elke ondernemer naar boven te halen.

 

Marja combineert de mentaliteit van een topsporter met de strategische blik van een doorgewinterde ondernemer. Haar no-nonsense aanpak, gecombineerd met een warm en empathisch leiderschap, stelt ondernemers in staat om door te breken naar de volgende fase van groei. Als mede-oprichter van MKB Mastermind, is Marja uitgegroeid tot een gewaardeerd expert in de ondernemerswereld. Haar expertise, passie en toewijding maken haar tot de ideale mentor voor elke ambitieuze ondernemer die de volgende stap wil zetten. Blijf op de hoogte van Marja's inzichten en tips voor ondernemers door haar publicaties te volgen op de MKB Mastermind website. Zo dragen we graag bij aan de realisatie van jouw ondernemersdoelen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>