fbpx

by Perdiep Ramesar
MKB Mastermind

mei 7, 2021

Schrijven van een boek: een ‘must’ voor ondernemers!

Stel je eens voor, het moment dat jij het eerste exemplaar van jouw eigen boek in handen krijgt. Je voelt de kaft, het papier, je merkt dat het nog vers van de pers ruikt, je ziet jouw naam staan. Wanneer je erin bladert, zie je jouw woorden staan, allemaal van jou. Dat heb jij gecreëerd. Ik wil niet zeggen dat het hetzelfde is, maar het voelt bijna net zoals het moment dat jij jouw baby voor het eerst in je handen houdt. Magisch!

Het schrijven van een boek ís een magisch proces. Je geeft expressie aan wat jij in je hebt. Jouw kennis, vaardigheden, expertise, diensten, producten én de boodschap die jij aan de wereld hebt te bieden. Dat zet je om in een titel, woorden, paragrafen, hoofdstukken en uiteindelijk een écht boek dat je de wereld in laat. Een boek is een ‘must’ voor ondernemers, coaches en trainers. Waarom, dat lees je hieronder.

Marketing?

In deze digitale tijden lijkt het misschien vreemd, maar een boek blijft een belangrijk marketingmiddel. Naast een goede website, social media en e-mailmarketing, geeft het boek jou als ondernemer, coach of trainer de status van expert. Deze expertmarketing geeft jou legio mogelijkheden om je als deskundige te profileren. Een boek zorgt ervoor dat mensen jou nóg serieuzer nemen als deskundige. Een boek maakt jou interessant als spreker, trainer, coach en als consultant. Hierdoor wordt wat jij doet nog meer waard, je valt op én je trekt meer klanten aan. Meer omzet en winst dus!

Positionering?

Een boek helpt jou jezelf te onderscheiden in de markt tussen jouw concurrenten of concullega’s. Jij kunt jouw dienst, product of boodschap veel scherper neerzetten. Jij kunt jezelf onderscheiden met jouw eigen methode, eigen stijl, eigen techniek en eigen ideeën. Stel, er zijn drie NLP-coaches die een boek schrijven. Dan denk je misschien: ‘Dan krijg je drie dezelfde boeken’. Maar niets is minder waar. Het worden drie verschillende boeken, omdat alle drie coaches hun eigen ervaringen, hun eigen inbreng, hun eigen invalshoeken en hun eigen interpretaties in hun boek beschrijven. Zo is elk boek een reflectie van de persoon die het schrijft. Sommige mensen vragen zich weleens af of hun verhaal wel uniek genoeg is voor een boek? Het antwoord is dus volmondig: “JA!”

Sales?

Nu vraag jij je vast af of een boek wel lucratief is. Een boek schrijven kost tijd en energie, maar het kost ook geld wanneer je het boek in eigen beheer uitgeeft. Verdien je die investeringen dan wel terug? Aan het boek zelf zul je niet direct veel geld verdienen, maar een boek zorgt wel voor spin-off. Dat wil zeggen dat je met het boek jouw geld kunt terugverdienen met meer klanten, spreekbeurten, samenwerkingen, trainingen en coachingstrajecten. De spin-off zorgt ervoor dat jij jouw investeringen zeker terugverdient. 

En, even een simpel rekensommetje (fictief voorbeeld):

  • Kosten boek:  totaal 6.000 (bijvoorbeeld: schrijfcoaching, uitgave/drukwerk, vormgeving)
  • Prijs boek: 20,00
  • Oplage boek: 2.000
  • Dan wordt de omzet: 2.000 x 20,00 = 40.000!
  • Dan wordt de winst: 40.000 – 6.000 = 34.000!

Dus, is een boek lucratief? Het boek is net als al jouw andere diensten een product dat een investering vraagt, maar uiteindelijk na verkoop geld oplevert, zowel direct als indirect met de spin-off. Het antwoord op deze vraag is dus: “JA!”

Maar waar moet ik beginnen?

Een boek schrijven is net als een nieuw project. Je moet het plannen, organiseren, structureren, eraan werken en je er goed bij voelen. Wanneer jouw schrijfplan gereed is, wordt het schrijven van het boek – in een fijne schrijfomgeving –  een creatieve invuloefening die magisch is. Je merkt dat het boek zich ontspruit uit jouw hart via je hoofd naar je handen waarmee jij jouw woorden typt. Deze flow, deze stroom, geeft een heerlijk gevoel, alsof je zweeft en alles gaat zoals jij dat wilt.

Maar, er is toch niet altijd zo’n flow?

Nee, dat klopt, maar dat is niet erg. Je bent mens en dus ben je niet altijd in de ‘schrijfmood’ of heb je niet altijd ‘schrijfzin’. Veel mensen denken dan dat ze een zogeheten ‘writer’s block’ hebben, maar ik heb uit mijn eigen ervaring gemerkt dat zo’n blokkade niet bestaat. Het is slechts een tijdelijk gebrek aan inspiratie. Zodra je weer inspiratie opdoet, en dat kan op allerlei manieren die bij jou passen, kun je weer lekker schrijven. Begin met een halfuurtje per dag, daarna komt de rest. Tijd hoeft geen issue te zijn. Waar het om gaat, is dat je toegewijd bent en weet ‘waarom’ je het boek wilt schrijven, dan maak je wel tijd om het doel, jouw wens van een eigen boek om zoveel mogelijk mensen te helpen, te bereiken.

Hoelang duurt het, dat schrijven van een boek?

Er zijn mensen die daar jaren over doen, maar dat raad ik je niet aan. Ik weet uit eigen ervaring en mijn trajecten met mijn schrijfcoachingscliënten dat een boek schrijven in 4 maanden kan. Ik werk dan samen met jou aan een schrijfplan en een werkstructuur. Ook coach ik jou bij jouw belemmeringen en beperkende overtuigingen waar je tijdens het schrijven tegenaan loopt. En, ik lees jouw teksten na op leesbaarheid, taal, begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid.

Jouw wens of doel van een eigen boek is dichterbij dan je denkt en je kunt het verantwoorden.

Immers, een boek is een ‘must’ voor ondernemers!

Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen hun kennis, methode, boodschap of verhaal in boekvorm op inspirerende wijze te schrijven. Zodat ook zij zoveel mogelijk mensen kunnen helpen en inspireren. Op deze manier helpen we samen de wereld een stukje mooier te maken.

Auteur: Perdiep Ramesar, schrijfcoach – Perdiep.nl 

Heb je belangstelling of wil je meer weten van Perdiep? Je kunt een kennismakingsgesprek met hem boeken via https://perdiep.nl/

About the author 

Perdiep Ramesar

Stefan en Marja Dettmer zijn al ruim twintig jaar ondernemer. Zij zijn eigenaren van meerdere bedrijven, waaronder Succesgids en MKB Mastermind. Hun missie is om ondernemers te ondersteunen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf. In het bijzonder ondernemers die de drive voelen om iets te betekenen voor de wereld.
Naast hun brede ervaring als ondernemers, businessmentors en facilitators van ‘Boards of Directors’ en Mastermind-groepen houden zij zich al minstens twee decennia bezig met persoonlijke ontwikkeling. Voor hen gaat dit hand in hand:

De groei van een onderneming is direct gerelateerd aan de groei van de ondernemer zelf -Stefan Dettmer


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Blijf op de hoogte en ontvang waardevolle content:

>