Boeksamenvatting:
The 1-Page Marketing Plan: Get New Customers, Make More Money, And Stand out From The Crowd
Auteur: Allan Dib
Jouw 1-Pagina Marketing Plan
De beste plannen passen op de achterkant van een bierviltje, hoor je wel eens. Zo is het zeker ook met je marketingplan volgens Allen Dib, auteur van ‘The 1 page marketingplan’. Hij heeft er een heel boek over geschreven, dat dan weer wel.
Maar zijn belofte is zeker de moeite waard. Dus weg met al die pagina dikke marketingplannen opgesteld door veel te duur betaalde hipsters. Je hele plan op één pagina in nog geen uurtje, plus de acht minuten die je nodig hebt om deze blog te lezen. (disclaimer: je zult uiteraard wel actie moeten nemen op de vele mega waardevolle tips die je hier tussen neus en lippen door ook nog krijgt: lees er niet overheen!)
Het 1 pagina Marketingplan: Uiteindelijk zal jouw plan er ongeveer zo uit gaan zien.
Dit plan is je kortste en meest directe route naar groei en meer omzet. Bedenk dat marketing als proces niets anders is dan de reis die jij uitstippelt voor jouw ideale klant.
Deze reis heeft drie fases:
- De prospect fase; strijd om de aandacht van je klant.
- De customer fase; de prospect wordt betalende klant.
- De advocate fase; klant wordt fan die jou promoot.
In de prospect fase geef je antwoord op drie vragen:
- Target: Wat en wie is mijn markt?
- Message: Wat wil ik mijn markt vertellen?
- Media: Hoe ga ik de prospects in mijn markt bereiken?
In de customer fase geef je antwoord op de volgende drie vragen:
- Leads: Hoe beheer ik mijn leads?
- Nurturing: Hoe geef ik ze wat ze nodig hebben?
- Conversion: Hoe wordt de lead een betalende klant?
In de advocate fase geef je antwoord op de resterende drie vragen:
- Experience: Hoe creëer ik de ultieme ervaring voor mijn klant?
- Grow LTV: Hoe verhoog ik de lifetime value van mijn klant?
- Referrals: Hoe maak ik van mijn klant een fan die mij promoot?
En dat is het. Beantwoord slechts negen vragen in je eigen woorden, plak het op de muur waar iedereen het kan zien en succes is verzekerd, zo belooft Allen Dib.
Uiteraard graaft hij nog wel wat dieper in zijn boek. Er worden verschillende tools en tips gegeven die jou kunnen helpen om nog betere antwoorden te vinden op de vragen in de verschillende fasen.
Prospect Fase
Zo noemt hij de PVP-index als goede tool om jouw markt te bepalen.
Waarbij de P staat voor Personal Fulfillment, je moet het zelf wel leuk vinden.
De V staat voor Value to the marketplace, je voegt waarde toe.
De laatste P staat voor Profitability, je maakt winst.
Het biedt een simpele en onderscheidende manier om je markten te kiezen, want richt je op iedereen en je zult falen.
Zorg ook dat de focus van je advertenties zich vooral richt op de behoeften van je klant in plaats van op vertellen hoe goed jij bent. Waarom wil die klant de dienst of het product van jou en niet van een ander?
Social media is hierbij een middel en geen strategie. Een plek om relaties op te bouwen en minder geschikt voor sales. Jouw social media pagina’s en profielen zijn eigendom van het social media platform. Zij profiteren van jouw investeringen. Gebruik social media daarom vooral om potentiële klanten naar jouw eigen websites, blogs en e-mail lijsten te krijgen.
In de meeste gevallen is e-mail nog steeds het middel bij uitstek om van de prospect een betalende klant te maken. Zorg daarom voor een goed Customer Relation Marketing (CRM) system en beheer van de email database zodat je je strategieën kunt blijven optimaliseren. Plan bijvoorbeeld een strategie van drie e-mails die je de prospect gaat sturen na verkrijgen van het email adres met in elke e-mail een onweerstaanbare speciale aanbieding.
Cijfers. Doen we het goed of niet? Uiteraard is meten weten en het helpt ook reële referenties te gebruiken. Een gekozen markt zal gemiddeld genomen bestaan uit 3% prospects die direct willen kopen, 7% wil wel kopen maar wil je nog wat beter leren kennen, 30% is geïnteresseerd in je aanbieding, 30% niet nu en nog eens 30% zal nooit kopen ook al is gratis.
Customer Fase
Effectieve marketing komt neer op het adverteren van “ethical bribes” (ethische steekpenningen) waarmee je het emailadres van de prospect ontvangt die je toevoegt aan je CRM systeem en die je vervolgens continu waarde brengt tot ze een eerste keer en daarna steeds vaker gaan kopen. De “ethical bribes” zijn bijvoorbeeld een gratis E-book, toegang tot speciale video’s en specifieke informatie etc. Het helpt hierbij om vooraf een marketing kalender op te stellen waarop jouw periodieke acties uitgewerkt.
Conversie gaat over vertrouwen en toegevoegde waarde. Zorg daarom voor een professionele website met transparante contact gegevens, een heldere privacy policy, en herkenbare e-mailadressen, vermijd daarbij Hotmail en Gmail adressen. Kies een makkelijk en betrouwbaar telefoonnummer. Ontwikkel een geweldig CRM-systeem en professionele klantenservice.
Handel altijd als een “agent of change”, als iemand die veel waarde en voordelen creëert in het leven van jouw prospects en klanten. Wees de expert in jouw niche. Verkopen als consultant en adviseur is veruit de beste marketingstrategie.
Vergeet ook geen garantie te bieden en het liefst een die alle twijfels wegneemt.
Beloftes wekken vertrouwen en zorgen ervoor dat uw prospect een betalende klant zal worden en uiteindelijk een promotende fan.
Advocates Fase
Je creëert ‘raving fans’ die vertellen iedereen dat jij de beste bent en dat men bij jou moet kopen. Dat is het doel van deze fase. En dat doe je door het bieden van de ultieme klantbeleving.
Zorg ervoor dat de eerste keer dat een klant koopt een geweldige ervaring is. Wees er zeker van dat de klant alles uit jouw product of dienst haalt wat erin zit. En wat ook helpt is een buzz creëren rondom jouw product. Wees bijvoorbeeld creatief met Youtube en laat vooral ook weten aan je klanten wat je er allemaal aan doet om voor hen de ultieme klantbeleving mogelijk te maken. Wees vooral een bouwer van een schaalbaar systeem, want producten en diensten leveren winst op maar het zijn de systemen die een fortuin opleveren.
De lifetime value (LTV) van klanten verhogen is de sleutel naar succes. Nieuwe klanten vinden is vaak duur en lastig. Bestaande klanten meer laten uitgeven is vaak sneller en slimmer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van prijzen, zodat je een nog betere kwaliteit kunt leveren. Het bieden van add-ons, “Wilt u er frietjes bij?”, maak het makkelijk en simpel om deze ook te kopen. Denk ook aan re-activatie van klanten die al een tijd niets meer hebben gekocht en neem afscheid van problematische klanten die toch nooit tevreden zullen zijn, wat je ook doet.
Het ultieme doel van jouw hele marketingprogramma is om je prospect in een de fan te transformeren die jouw product en/of dienst promoot. Dit realiseer je onder meer door het direct te vragen aan goede klanten, vraag bijvoorbeeld naar drie personen die jij net als zij kunt helpen en vertel gewoon eerlijk dat het geven van die namen jou in staat stelt om te groeien en jij dus een nog betere kwaliteit kan leveren voor minder geld.
Denk ook aan eventuele joint-ventures met partijen die jouw klant ook bezoekt voordat die bij jou komt. Zit je in dierenvoeding? Maak dan een deal met dierenartsen als die klanten naar jou refereert door ze bijvoorbeeld vouchers te laten weggeven van € 50. De dierenarts maakt een goede beurt omdat die € 50 kan weggeven en jij hebt een klant die je anders nooit zou hebben met als het goed is een hogere LTV.
Vergeet ook niet de partijen waar je klant eventueel naar toe gaat nadat die bij jou heeft gekocht. Mogelijk is daar ook een win-win deal mee te sluiten omdat jij jouw klanten naar hen refereert.
Aan de slag!
En… stuur deze blog door en vertel hoe enthousiast erover bent. Zo help jij anderen om met dit 1-pagina marketingplan hun business nog succesvoller te maken en hun leven te leiden volgens hun eigen normen, waarden en regels. Want dat verdienen wij allemaal.